A Parlandoban olvastuk – a zenepedagógiai online lap ajánlója I.

A Parlandoban olvastuk – a zenepedagógiai online lap ajánlója I.

DR. LEGÁNYNÉ ERDŐSI-BODA KATINKA DR. FÜREDI MIHÁLY

A Hidegkúti Hírek és a Parlando között már igen régi az együttműködési megállapodás, a kapcsolat eredményeként kölcsönösen nagyobb lélegzetű, teljes írásokat/tanulmányokat, doktori disszertációkat kölcsönösen leközölhetünk. A Parlando 2024/6. novemberi most megjelent számában két korábbi írásunk is megjelent, így a Beszélgetés Zsigmond Szabolccsal, pályakezdő tárogató- és klarinétművésszel (Dr. Erdősi-Boda Katinka, Hidegkúti Hírek. 2024. XI. 5.), és a Dr. Erdősi-Boda Katinka: Az André Rieu „jelenség” (2/1.) (Hidegkúti Hírek 2024. VI. 7.) Megjelenésre vár a következő számukban az előbbinek a második része és az alábbi írásunk, amelynek sorait már most itt olvashatják. Merthogy korábban meglepődve láttuk és olvastuk el a Parlando zenepedagógiai lap 2024/4. számában „A közösségi média alkalmazási lehetőségei a zenei befogadóvá nevelés során” címmel megjelent írást Papes-Valach Fanni – Asztalos Andrea szerzőpáros tollából. Erre az írásra mi egyfajta kritikával éltünk, majd munkánk folytatásaként a szerzőpárosnak a YouTube-ról, illetve az az alatti sorait is elemeztük, illetve azt kiegészítettük.

Meglepődtünk, mert már magát a címben lévő gondolat felvetését is erős kétkedéssel fogadtuk, – hiszen ismertek a közösségi média jellegzetes negatív vonásai, hogy teljesen „másra használják” azt a felhasználóik, – nem a zenei nevelésre, (de elmondhatjuk), egyáltalán semmilyen más nevelésre sem, főként saját maguk zenei nevelésére sem alkalmas. A kommunikációs csatornák „egybites” közönségének többnyire nincs is igénye semmiféle és fajta zenére ezeken a helyeken, többnyire, s gyakorlatilag a szereplők az információt magukról, avagy éppen másokról szóló egyoldalú véleményeiket osztják meg „egymás között.” Ebbe a „műfajba” pedig távolról sem fér bele a komolyzene hallgatása, az ilyen zenei befogadás, pláne ezzel a nevelés, zenei nevelés innovációja, illetve ezzel kapcsolatos mindennemű hatás, következmény. Pont azért, mert alapjaiban, nemcsak a zene befogadásától, hanem talán még azt is megkockáztatjuk, hogy úgy általánosságban fogyasztóik idegenkednek minden más fajta befogadástól is. Így azután szokásunktól eltérően rögtön a tanulmány végét kezdtük olvasni, az „Összegzést”, mondván a végső konklúzió amúgy is abban benne lesz, s az nem fog igazán eltérni a fenti gondolatainktól, így igazán nem sok újat fog mondani nekünk.

Az alábbi sorokat elolvasva meggyőződtünk, hogy hozzáállásunkon, – az alábbi zárójelekben lévő szerk. megjegyzéseinken,- nem igen fogunk változtatni;

A rövid mikrotartalmak ugyan a vizualitásra építenek,… – (erre „nevelik” a korunk emberét, széltében –hosszában, a hosszabb tartalmakra nincs idő, felgyorsult világunkban ezt sulykolja az emberekbe az uralkodó ideológia – szerk.), – ezekhez kapcsolódó zenei trendek is megfigyelhetőek, különböző hangulatokhoz, érzelmekhez, szituációkhoz kapcsolódóan, melyek között sok klasszikus zenei idézet is előfordul. Ezek felismertetésével, tudatosításával és felhasználásával a komolyzene is népszerűsíthetőbbé válhat és elősegíthető a befogadóvá nevelés.

(Zenei trendeknél, hangulatoknál, érzelmeknél, szituációknál, klasszikus zenei idézeteknél, stb.-nél, az ismertetett közösségi médiában „előfordultaknál”, azért több kell a zenei neveléshez. Mint, ahogy a szerzőpárosnak is be kell ismernie mindezt írásukban, amikor „kiegészítik” a tanulmányukat a tanárok, az iskola oktatási/nevelési feladatainak megkerülhetetlenségével. – szerk.);

Az oktatás utóbbi évtizedeiben megjelentek különböző digitális és online lehetőségek, melyek alkalmazhatóak, azonban a tanárok folyamatos ébersége és képzése nélkül a generációs különbségek egyre nehezebbé teszik a tanárok és diákok közötti kapcsolatot és egymás megértését.

(No, csak! Semmi új a nap alatt. Az már más kérdés, hogy miért ilyen a valóság Kodály országában? – szerk.)

Legvégül, még utolsó mondatként ez is olvasható;

Jó minőségű és a korosztály számára ismerős tartalmakkal vagy tartalmi elemekkel egyszerűen és a generációhoz passzoló módon gyakoroltathatnánk ritmus-, hangköz-, hármashangzat-, funkciófelismerést, közvetíthetnénk zeneirodalmi műveket és zenetörténeti érdekességeket, segítve így az oktatást és a befogadóvá nevelést.

(Az óhajtó hangvétel nem csak bizonyíték a szerkesztői megjegyzésekre. Különösen akkor, amikor ezen írás egyik szerkesztője, – évekkel ezelőtt, már az EMMI-ben, a magyar zenei nevelésért felelős miniszteri biztos munkatársaként – ilyen jellegű szakmai anyagot letett a minisztérium asztalára. Sajnos, azonban csak publikációs szinten maradt a kezdeményezése.[1](https://avkf.hu/wp-content/uploads/2022/06/knk_konferenciakotet_vegleges.pdf Apor Vilmos Katolikus Főiskola 2022. „ … megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon.” c. … Bővebben))

***

Miért idéztünk hosszan, írtuk az előbbieket? Mert az írásuk felvezetőjében, – a különböző megközelítésekkor, – így exponálják a szerzők magát a témát:

A Z generáció tagjai lassan mind középiskolások lesznek, az Alfa generáció tagjainak egy része is már iskolába jár, így – bár folyamatos változás övezi az online felületeket – az ő fogyasztási szokásaikról már van némi fogalmunk, melyre alapozhatjuk új ötleteinket…

Viszonylag nagy bizonyossággal megjósolható azonban, hogy a Béta generáció egy technológiailag integrált, kíváncsi generáció lesz, amely értékeli a sokszínűséget, a különbözőségeket és a változásokat… (McCrindle, 2024)

**

Nadine Koutsou-Wehling (2024) cikkében az eCommerceDB 2022-es felmérése alapján az Alfa generáció 12 és 15 év közötti tagjai a közösségi média felületeket a vicces bejegyzések és a mémek nézegetése után harmadik leggyakrabban új zenék felfedezésére használják. A felmérés ezeket a fiatalokat egy heti távlatban kérdezte az általuk látogatott közösségi oldalakról. Az eredmények értelmében az Alfa generációs válaszadók 74%-a használja az Instagramot, míg 70%-a a TikTokot, a Facebook pedig 62%-kal a harmadik helyen áll (Koutsou-Wehling, 2024). Az adatok alapján feltételezhető, hogy az Instagram egy potenciálisan használható platform lehet a generációk összekapcsolására….

*

A továbbiakban „A fiatalabb korosztály közösségi média jelenléte” alcím alatti „fejtegetésekben” az internetes használat nem kívánatos, de már ismert toposzai köszönnek vissza, vajmi kevés, szinte semmilyen kapcsolódási ponttal a zenei neveléshez. Például:szembe kerülhetnek nem megfelelő tartalmakkal, viselkedés mintákkal, melyre fel kell készíteni őket… Ez az arcnélküliség azt is eredményezi, hogy könnyű hamis profilokat létrehozni, ami visszaélésekhez is vezethet…” Valamint „Egy gyermek közösségi médiához való csatlakozásának mérlegelésekor a szülőnek mérlegelnie kell, hogy a gyerek jelenlegi szociális és érzelmi készségei és érettsége képessé teszi-e arra, hogy megbirkózzon a közösségi média használatának nyomásával, kockázataival, érzelmei hatásaival, kiszámíthatatlan természetével és felelősen tudja-e azt használni.”

A YouTube –ról írottak már minden tekintetben hasznosabbak, növelhetik az ismeretanyagunkat. (Lásd. a második részben, a folytatásában.)

Folytatás a következő részben.

info@hidegkutihirek.hu | + bejegyzések

A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.

Hivatkozások

Hivatkozások
1 (https://avkf.hu/wp-content/uploads/2022/06/knk_konferenciakotet_vegleges.pdf Apor Vilmos Katolikus Főiskola 2022. „ … megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon.” c. konferenciakötet 30. és 157-162 oldalak, LEGÁNYNÉ ERDŐSI-BODA KATINKA A CSALÁD, A ZENEI NEVELÉS, ÉS AZ OKTATÁS INNOVÁCIÓJA – INNOVÁCIÓ KOROSZTÁLYONKÉNT

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings