Kustánné Hegyi Füstös Ilona: Élményközpontú múzeumpedagógia (Mindenki Akadémiája) II.

Kustánné Hegyi Füstös Ilona: Élményközpontú múzeumpedagógia (Mindenki Akadémiája) II.

Írásunk első része itt található meg, amelyet most az alábbiakban folytatunk;

A 6. perctől kezdve Kustánné Hegyi Füstös Ilona előadásában már szigorúan véve csak a szakmaiság dominál a felnőtt hallgatóság számára, azzal a hasonlattal indítva, hogy a skanzen egy terepasztal, amely tükrözi elődeink kollektív emlékezetének lenyomatait. A kollektív emlékezet fogalmának megértéséhez, bevezetéséhez segítségül hívja a film elején használt sarokköveket és a megismert befogadási folyamatot, elismerve, hogy a régi tárgyak a ma emberének már nem mondanak sokat, de mégis van úgynevezett kollektív emlékezet, amikor az élményként megélt praktikus tudást már megláttuk, felismertük és átörökítettük a múzeumi foglalkozásokkal. Az élmény segítségével megélt praktikus tudás felismerése nem más, mint elődeink kollektív emlékezetének lenyomatai, az akkori kor embereinek össztudása, amely ma a történelmi emlékezetben testesül meg. Ennek felidézése, – ahogy gyerekkori kedves emlékeink felidézésekor,– az egyszer már átélt cselekmény emlékeivel történik. Az épületek, a tárgyi környezet segíti a felelevenítést, például a falusi élet bemutatása a kollektív emlékezetet eleveníti fel, úgy mondja, hogy ez a kulturális DNS- átörökítése, ami nem más, mint az a tudás, amit őseink már megtapasztaltak, és amely tudást elraktározták a későbbi korok számára. Így ez már az emberek történelmi emlékezete, ami már mindenkinek megvan, a skanzenbe való belépés előtt is már. A régmúlt tapasztalatát, úgy mutatják be a most emberének, hogy akkori élethelyzeteket mutatnak be nekik. A hatásmechanizmus akkor hatékony, ha a gyerekeknél játékos formába ágyazva valósul meg, míg felnőttek esetében a gondolkodásra késztetéssel, hogy elgondolkodjanak, a fiataloknál pedig, hogy az életkori sajátosságuk során a kritikusságuk kijöjjön. Itt már egyértelművé válik, hogy korosztályonként más-más a megközelítés és a befogadás az egyes múzeumpedagógiai foglalkozások viszonylatában, vonatkozásában módszertanilag is. Jó ha magának a múzeumpedagógusnak tartanak továbbképzés jellegű oktatásokat. Innentől kezdve a film inkább ebbe az irányba mozdul el, illetve ennek kiszolgálását mutatja be. Érinti ugyan sorrendben az alsós/óvodás, majd felsős iskolai tanulók foglalkozásainak mikéntjeit, de viszonylag hamar rátér arra, hogy (fejlődési időrendben) növekszik a pedagógusoknak tartott továbbképzések száma. Ennek előzményeként azt tartja, hogy kimozdultak „otthonról”, és vitték magukkal a „mozdítható szemléltetést”, – házhoz mentek, amely gyakorlatot a mai napig is végzik, ha hívják őket. Egyébként 2017-ben indult a múzeumpedagógia elterjedése, és azóta is a négy kifejezéses jelszavuk adott; „fedezd fel – próbáld ki – éld át – érezd át”. Ez utóbbira kitétel, hogy fontos az emocionális nevelés, mert ezzel lehet leginkább hatni. A múzeumi nevelés legfőbb és legvégső célja, hogy képesek legyenek, tudják alakítani a foglalkozásokon résztvevők a saját életüket.

Ezután különböző módszereket mutat be. Módszergazdagság kavalkádja következik, hogy a szükséges különböző átélésekhez és átélésekkel meglegyen a mindenkori élmény, például pályázatok kiírása során. A sikeres pályázathoz elengedhetetlen a néprajz fogalmi körének meghatározása, s ebbe beletartozik, hogy a témában nemcsak horizontálisan, (élethosszig tartó tanulás tekintetében), hanem vertikálisan (az élet minden területére kiterjesztve) is ösztönözni kell a pályázót, ezért még „Skanzen örökség” iskolát is létre hoztak.

De mivel régen az emberek a kalendáriumhoz igazították az életüket („évkör-kép”), azaz a természet szabályozta a gazdasági, gazdálkodási tevékenységüket, így a gazdálkodási (praktikus) tudáshoz kötődött a szakrális tudás. Ez pedig az ünnepek létrehívását jelentette. És így tovább, és tovább ösztökélte gondolkodásra a módszerek fejlesztőit.

Ételünk, életünk – az leszel, amit megeszel… Ételünk,… életünk megteremtéséhez, fenntartásához dolgozni kell, s ennek megtanítása, megtanulása, azaz hogy helyesen és jól élni is tudj, nagy kihívás minden ember számára. A környezettudatos életmód tanítása mellett, a társadalmi életre való felkészítés is nagyon fontossá vált –  egyre jobban hangsúlyozódott az előadás vége felé. A módszerek továbbgondolásával kilépett a múzeumpedagógia az építmények, a tárgyi világ köréből, és a „személyes történelmet felvállalva még akár a szubjektivitáson keresztül is megélni a történelmet” érzésének a felkeltésére irányult. Engedtessék meg, – kritika gyanánt, – hogy ez már az absztrakciós gondolkodás területe, – s mint ilyen nem biztos, hogy a múzeumpedagógia kompetenciájába is tartozik. Természetesen elfogadva, és elismerve, hogy egészséges módon megteremtve más kapcsolódási területekkel, – történelem, politológia, filozófia, esztétika, művészetek, stb. – létjogosultsága van magának a múzeumi továbbgondolkodásnak.

Így az említett esküdtszék „imitálása” a régmúltból, valóban problémamegoldó feladatként, és az ilyen gondolkodás fejlesztéseként, – a „történelem segítségével”– elképzelhető, de tudományos alapja megkérdőjelezhető véleményem szerint.

Ilyen újabb és hasonlóan újabb pedagógiai módszerek bevezetését, azaz az egyre jobban történő elszakadást a tárgyi környezettől, érdekes kísérletnek tekintem, mert nem ismerem azt, hogy ennek van-e tudományos megalapozottsága? E „szellemi környezet” bevezetéséről pl. a vallás, erkölcs, társadalmi felelősség területein, jó lett volna többet hallani a tudományos megalapozottság viszonylatában. Tehát a képzőművészeti, az irodalmi, a zenei pályamunkák kiírása és várása során így csak érdekes kísérletnek gondolom ezt.

Az „ötletgazdagság kavalkádja” látszik is az előadó arcán, látszik is, hogy nagyon szereti a munkáját, hiteles akkor is, amikor befejezésként felteszi a hallgatóságnak, de inkább magának, hogy „miért tesszük mindezt?”. A „MINDEZ MIÉRT?” költői kérdésre nagyon hathatósan és látványosan Diogenésszel válaszol;

„A műveltség az ifjaknak fegyelmező erő, az öregeknek vigasz, a szegényeknek gazdagság, a gazdagoknak ékesség.” Megtoldva azt a Sebő Ferenctől származó, mindent és mindenkit meggyőző idézettel;

A hagyományt nem ápolni kell, mert nem beteg,

                   nem őrizni kell, hiszen nem rab,                   

hanem éltetni kell.— mert így tudjuk átadni az utánunk következő nemzedéknek.

info@hidegkutihirek.hu |  + bejegyzések

A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings