Tisztelt olvasó, tisztelt volt és jövendő Tündérkert című filmsorozat nézője, és nem utolsó sorban a Duna Televízió műsorszerkesztői!
Tulajdonképpen leginkább, avagy teljes egészében a műsorszerkesztésnek szól ez a nyílt levélnek látszó írás, mert a legkisebb mértékben, egyetlen mondat erejéig sem kíván, kívánt értékelni, kritikát megfogalmazni a jelen pillanat tollforgatója, aki régóta várt ebből a korból egy újabb történelmi filmet, az Egri csillagok óta. (Mégis megtette ez utóbbit a recenzió végén, mert nem bírta megállni – szerk.)
Az októberben több héten keresztül bemutatott, s már az előzőekben is, a sorozat futása alatt- és közben is agyonreklámozott/magyarázott epizódok levetítése után, rövid időn belül másodszor is meg lehetett nézni a filmet. Úgy döntöttek, hogy aki nem látta, az a karácsonyi ünnepkör alatt, a két ünnep között is pótolhatja annak megtekintését, valamint mindent megkaphat a médiaklikk idevonatkozó Tündérkerttel foglalkozó oldalainak felkeresésével.
Elsőként azt ajánlom, hogy előbb a PORT.hu két oldalán itt és itt tájékozódjunk a film cselekményéről, illetve magáról a filmről, illetve a hozzáfűzött számtalan negatív kommentekből, amelyek között jó néhány avatott szakember is elmondja véleményét.
Magából a kritikai írásból csak egyetlen mondatot idézek majd, mintegy meghatározóan és felvezetőként, mondhatnám megalapozásként a saját írásomban kifejtett egyetlen, de a legkifogásoltabb filmmel kapcsolatos problémára; amely nem más, mint a másodszori vetítéssorozat időpontjának ilyetén megválasztása.
Miért kellett a karácsony ünnepi misztériumának ideje alatti napokat ezzel megterhelni? Azaz egy ilyen „intrika,-erotika,-aktuálpolitikai hármasságot” közvetíteni a sötét horror látvány világával együtt, hosszú öncélú szexjelenetekkel tarkítva, a nyugalmat állandóan megzavaró üzenetekkel? Móricz Zsigmond hiteles történelmi valóságot ábrázoló regényének ilyenfajta módon átdolgozott filmes adaptációját újból sugározni miért volt elmaradhatatlan szándékában a köztelevíziónak? Bízunk abban, hogy valamit érezhettek ebből a médiamunkatársak is, amikor az előzetesben, a műsorújságban „Tündérkert? pillanatok” alatt az eredeti cím mellé „odabiggyesztették” a kérdőjelet… sugalmazva, megkérdőjelezve akár az egész film létjogosultságát. (Gáspár Kata a film egyik szereplője ugyan, így nyilatkozik egy helyen; „,…..találjon a néző akár egy mondatot is,…… ami fontos lehet, ……ebben nagyon sok minden benne van,……”. Kétségtelen, hogy ez igaz. De aki szinte egyszerre mindent el akar mondani a világról, az nem tud, annak nem sikerül elmondani semmit arról. Ez még nagy filozófusoknak sem sikerült.)
A PORT.hu kritikai írásából az idézett egyetlen mondat is önmagáért beszél, szinte igazolja az általam kifogásolt újravetítési időpontot, az ünnepi időszakban;
Az ugyan nincs kétségbe vonva, hogy (Báthory Gábor –szerk.) Erdély javát akarja, de elsősorban a kisebbségi érzés által motivált bizonyítási vágy mozgatja, ami a vezetői tapasztalatlanságával párosulva már az első részben súlyos bonyodalmakhoz vezet, miközben Bethlen talán a kelleténél is óvatosabb és idealistább. Olyan felállás ez, amit nyugodtan lehet akár aktuálpolitikai prizmán keresztül is nézni.
Mindehhez hozzáteszem – és ez már valóban kritikai megjegyzés–, hogy az alkotók nem járultak hozzá a nemzeti identitás erősítéséhez, ráadásul ennyi árulást, összefogáshiányt, kegyetlenkedést, bosszút, stb. látni főleg a szeretet ünnepén…., ennek vajmi kevés köze van a hazai aktuálpolitikához…
A nyolc rész után az alkotók „Folytatjuk” felirattal látták el a film végét. Remélem, a további részek forgatásától azonban az illetékesek eltekintenek.
A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.