Néhány napja jelent meg a médiában a hír, hogy Őrsi Gergely polgármester bejelentette, hogy három új fix traffipaxot telepítettek kerületünkben. Sokan örömüknek adtak hangot a közösségi médiában, sőt kifejezték óhajukat, hogy hova kellene még sebességmérőket telepíteni „az őrülten száguldozó autósok megfékezésére”.
Ne felejtsük el, hogy az autósellenes szemléletmódnak azóta van hagyománya Budapesten, amióta Karácsony Gergely a főpolgármester. Azóta tart az autós közlekedés ellehetetlenítése, sávok megszüntetése, a mesterséges dugócsinálás. Mindennek csupán az az oka, hogy a főpolgármester személyes meggyőződésből utálja azokat, akik vele szemben képesek voltak jogosítványt szerezni. Mivel a társadalom nagy része vele szemben képes jogosítványt szerezni, ezért ki kellett találni egy ideológiát azért, hogy leplezze ezt a hiányosságát. Így lettek az autósok az üldözendő ősellenség, az értelmetlen száguldozás megtestesítői. Azzal sincs tisztában, hogy a lassan araszoló autók rengeteg káros anyagot bocsátanak ki, kifejezetten rongálva a környezetüket. Nesze neked zöld program!
Visszatérve a traffipaxokra, mi úgy véljük, hogy elsősorban azok rettegnek a száguldozó autósok sztereotípiájától, akik nem vezetnek aktívan. Mivel Budapest nagy részén nem lehet normális tempóban közlekedni a mesterséges dugócsinálás miatt, egyre nehezebbé válik a kötött munkaidőben dolgozó többségi társadalom számára a közlekedés. Minket ugyanis nem visz bérsofőr a buszsávban, így marad a kiszámíthatatlan ideig tartó araszolás. Ennek megfelelően az autósok ott próbálnak valamit behozni a késéseikből, ahol tudnak.
Mivel a kerületünkben további ingyenes P+R parkolókat sem építenek, így nincs lehetőség a gépkocsi letételére sem, hacsak valaki nem akar minden nap túlórázni a munkahelyén. Hiába kellene ugyanis 8-ra vagy 9-re beérni, ha már reggel 6-kor is minden hely elkelt az ingyenes parkolóban a Hűvösvölgyi villamos végállomásnál. Arra pedig kevesen hajlandóak, hogy inkább napi 10 órát üljenek benn a munkahelyükön csak azért, hogy reggel legyen parkolóhelyük és este dugómentesen vezethessenek haza.
Az autósok jelentős része mindezek miatt a forgalom tempójában vezet azokon az útszakaszokon, ahol még lehet egyáltalán közlekedni. Más szóval élve 50-60 km/óra között közlekednek és nem nézik állandóan az órát, nehogy túllépjék a limiteket. Egy baleset esetében nem lesz jelentősen kisebb a kár, ha valaki nem 48-cal, hanem 53 km/órával ütközött. A pár km/órás sebességtúllépés büntetése a rendőrségnek viszont extra bevételt fog jelenteni. Másrészt mindig lesznek olyanok, akik rettegni fognak, nehogy túllépjék a megengedett sebességhatárt és ezért biztos, ami biztos alapon inkább 30 km/órával vezetnek a Hidegkúti úton is, mindenkit feltartva és egyúttal jelentős környezeti terhelést is okozva. Érdekes módon valahogy ez a Levegő Munkacsoportot és a többi liberális zöld szervezetet egyáltalán nem zavarja. Félreértések elkerülése végett: senkit sem arra biztatunk, hogy szabályt szegjen, és a lakott területen megengedett sebességhatárt túllépje!
Megjegyzendő, hogy egészen más a helyzet ugyanakkor az autópályáinkon, ahol szörnyű következményei lehetnek annak, ha valaki 160-nal okoz egy balesetet. Tehát ott lenne értelme traffipaxok telepítésének.
A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.