Találkozás Orosz István művészetével

Találkozás Orosz István művészetével

Hihetetlen élménypedagógiában volt annak része, aki részt vehetett egyszer is Orosz István grafikus, illusztrátor, plakáttervező, rajzfilmrendező, költő, novellista és regényíró tárlatvezetésén. Előtte nagyon készültem a vele való találkozásra, előtte többször is megnéztem kiállítását, hogy befogadása kellő mélységű legyen bennem majd a személyes találkozásunkra.

Ezért is hívjuk fel külön a figyelmet, hogy az ez év március 22-én nyílt életmű kiállítását június 22-ig lehet még megtekinteni a méltó környezetben lévő balatonfüredi Vaszary Galériában, az utolsó nap délelőtt 11-kor a művész újra tárlatvezetést ad.

Annak pedig kifejezetten örülnénk, ha majd ennek a kiállítási anyagnak egy kis részét itt a Klebelsberg Kultúrkúriában is megnézhetnénk, ősszel a Klebelsberg Napok 2025’ jubileumi év keretében. Erről is beszélgettünk, hiszen a Budakeszin élő alkotóművész kedvező fogadtatásáról biztosított, ha a rendező Klebelsberg Emléktársaság jövendő támogatói is majd hasonlóan akarják ezt. Az időpontot még egyeztetni kellene, bár tavaly az egész 2025 évet Klebelsberg Emlékévnek nyilvánította az országgyűlés.

A kiállítás több mint impozáns, s amikor az emeletre felérünk, szembe találjuk magunkat rögtön a művészeti munkálkodásának megközelítését leíró poszterrel, melyen Török András a kiállítás kurátora és barátja ezt meg is erősíti. Így hangzik, egymás alatti sorokban, – ez valóban a tárlatlátogatóban csak a kiállítás megtekintése után kap igazi értelmezhetőséget -;

Vannak dolgok

amiket el tudok képzelni

és le tudok rajzolni

Vannak amiket

el tudok képzelni

de nem tudok lerajzolni

vajon le tudok – e rajzolni

valami olyat

amit nem tudok elképzelni?

Tehát ezt a gondolatsor futamot érezhetjük végig, és kapunk rá válaszokat a munkásságát láttató termeken, a bemutatott munkáin keresztül. Orosz István elmondta, hogy miért rajzol annyi rinoceroszt, – itt egy teljes termet is szentelhetett a grafikusok szentállatának. És, hogy miért az, azt érdekességként megosztotta rajongóival; Dürer, a grafika nagy mestere rajzolta le legelőször az orrszarvút, 1515-ben, azok után, hogy egy barátja levelében leírta milyen is ez az állat, amelyet Európában akkor láthatott először a nagyközönség. Dürer, aki ugyan személyesen nem látta, de a levél alapján tökéletesen lerajzolta a nagytestűt, – máig is megmagyarázhatatlan módon, – két szarvval ábrázolta. A rinoceroszok központi helyen szerepelnek rézkarcain, most mégis, a nagyítóval rajzolt halálfejes képeihez, – a „tükrös labirintusba” elhelyezettekhez, – invitált a művész. Ezek történetét részletesen ismertette, azaz, hogy hogyan is kérték fel illusztrátornak, Sebastian Brant középkori költő verseinek Marton László magyar fordításához. Erről, – Révész Emese művészettörténész tollából, – mindent megtudhatunk, ha elolvassuk „Bolondok hajóján? Kortárs könyvillusztráció és kortárs bibliofília.” c. írását [Borda Antikvárium, Orosz István]

A labirintus egy kis folyosóba torkollik, ahol két animációs filmjét élvezhetjük; az egyik Lenin és Bogdanov sakkjátszmáját örökíti meg, ahol az egy darabig egyenrangú feleknek látszó partnerek után, a folyamatosan egyre felülkerekedő Bogdanovot egyre kevésbé viseli el Lenin. A változás folyamata, végül Lenin agresszivitása igen jól érzékelhető a filmen. A másik rövidfilm „Rajzoló” címen szinte „fricska” a képzőművészetnek; az alkotás folyamán a képre kerülő valóság a valóságban eltűnik, helyet cserélnek a közben megszülető alkotással, amikor a kép elkészül. A következő teremfordulóban kézbe vehetjük, beleolvashatunk a művész-író könyveibe. A sorokat olvasva nehezen tesszük le egyiket-másikat, a benne lévő magvas gondolatok miatt. A következő vetítőteremben gazdag élettörténetét láthatjuk, míg az emeleti utolsó kiállítási anyagot nem is próbálkozom leírni. Az úgynevezett 2 és fél dimenziós anamorfozis /anamorfikus ábrázolás, láttatás tükörhengerek segítségével még magyarázat után sem volt számomra teljesen tiszta, és még így is érdekesen lenyűgöző volt. Rezüméjét E. A. Poe A holló c. novella és a matematika logika hasonlóságára futatta ki, és ehhez nem kell a művészi ihlet, ahogyan állítja ezt maga a művész. Ezt az ábrázolási technikát [1]https://www.ponticulus.hu/rovatok/hidverok/laczik-tukros-anamorfozis.html#gsc.tab=0

már Leonardo da Vinci ismerte, alkalmazta.     

A földszinti első kiállítási terem a „lehetetlen tárgyak helye”. Az installáció útmutatója így kalauzolja a látogatót. ”A lehetetlen tárgyakat le lehet rajzolni, de képtelenség megépíteni, vagyis háromdimenziós valóságukban létrehozni őket. Vagy mégsem?……Szóljon úgy a tétel, hogy a lehetetlennek vélt formák csupán a hagyományos, a konvenció béklyójába szorított gondolkodásmód számára elképzelhetetlenek, egy agyafúrtabb olvasatban azonban, ha tetszik, anamorfikus látással, korántsem irreálisak.” A falon többek között „Fal”, „Deszkametria”, „Paradoxonometria” elnevezésekkel a sorszámozott műalkotások egy-egy sorozatát láthatjuk, hihetetlen kidolgozottsággal. A „Deszkametria” elnevezés alatti sorozata például úgy készült, hogy házának régi, bontott tetőléceit kiválogatta, ez után megtisztította, igen pontos alakzatokba vágta, egymáshoz csiszolta, újakkal is kiegészítette,- szinte hasonló módon, mint az intarzia készítésnél,- végül különböző geometriai formákba álmodva az egészet művészetté tette. De ne gondoljuk, hogy a hatás valamilyen absztrakt művészet iránti érzést váltja ki a szemlélőben, bennünk. Szokatlan, elsőre megmagyarázhatatlan érzés, majd kellemesen elfogadhatóvá válik a látvány, sőt „érthetővé”, ahogy az e mellettiek rézkarc sorozatának egyes képei is azzá válnak. Köztük „a valós arányaiban nem tükröződő” középkori „kicsike” vitorlás hajó fedélzete, s azon a keresztben álló hatalmas orrszarvú. Fantasztikus és munkaigényes kidolgozottság, modern művészet ez a javából. Mindenképpen elgondolkoztatja az átlag, az esztétikát kereső embert, hogy talán pontosan ez hiányzik, amikor egy modern műtárgyat kiállító galériába mostanság belép. A következő terem képei mellé, – a már érzésvilágunkat megdolgozva,- a „paradoxonometria magyarázatát” is megadja Orosz István. „A valóság és képzelet egymásra épülő szintjei a végtelenség és időtlenség illúziói sosem függetlenek az időtől, több dolgot sejtünk meg a világból, mint amennyit a hagyományos logika mentén felfoghatunk.”…”Időt nem akartam lerajzolni.” A képek mindegyike csodálatos, – mindezt folytatva egy igen kis helyiségben megállva, – a „Színe és visszája” alatt olvashatjuk, hogy „a műalkotásnak legalább kettő jelentése van, mást jelent közelről és távolról, a nézőnek kell megkeresni a távolságot, és alkotótárssá válik, mert magát is azonosítania kell, a helyzetét…”

A Varázsfuvola (Mózart cím a képen) és Liszt Ferenc Tivoliban képeihez pluszban ezeket a gondolatokat fűzte; > A legmarandóbb kertélmények Itáliához kötnek,…Holdkóros bolyongások, tévelygések, űzetések helyszínei. Csupa dekadencia és nárcizmus, utánzás és póz. Maszkokban ágáló hazugság. Más szóval: művészet…….Hiába látom őket fiatalnak képzeletem képernyőjére vetítve, az esendő, öreg kertek romantikája megejtőbb. A pusztulás őszinteségéé. Az avart rugdalva Csokonaival dúdolom: „E helybe andalogni jó….” <

Tovább menve az anamorfozis egy újabb megközelítéséről beszélt, a perspektíváról. A fordítók erre a távlat szót használják, ana=vissza és a morphosis=változás szavak összevonásából, amit a jezsuita Gaspar Schott alkotott meg 1650-ben először. Valószínűleg Shakespeare korábbi művészetére is e szó jelentőséggel bírt volna, az ebből táplálkozó gondolatvilága azonosnak tűnik a későbbi kreált szó jelentéstartalmával. A hosszú és ahhoz képest igen keskeny kép melletti, balról jobbra történő elhaladás közben a művész felhívta figyelmünket a „Shakespeare színháza” c. kép érdekességére. Valóban az elhaladás során mindig mást és mást látok a képből, mintegy dinamikával, hol közelebbi, hol távolabbi részeket érzek, valamint az ezekkel egyenértékű hatást generáló kisebbnek és nagyobbnak tűnő részleteket. Ennek a perspektivikus hatásnak a kipróbálása, elérése inspirálta a mű elkészítését, és a címadást is. A Vaszary villa másik épületrésze a már jól ismert plakátművészetnek ad otthont. Természetesen itt megtalálhatjuk az emblematikus, a tányérsapkás orosz tisztet ábrázoló híres plakátját is, „Utisz” monogrammal, görög betűkkel, amelyet a rendszerváltás előestéjén egyetlen éjszaka több ezer példányban nyomtattak ki, és ragasztották fel az utcai falakra önkéntesek százai. A kész tények az akkori hatóságot annyira meglepték, hogy nem intézkedtek, „most már mindegy” mellett a retorzió is elmaradt.

Jó lenne, ha e munkáiból láthatnánk minél többet az ősz folyamán, majd a Kultúrkúriában. Végül álljon itt az „igazi” plakátok és a plakáttervezésének filozófiája;

„A plakáttal kapcsolatosan gyakran mondják „itt és most”, csak adott helyszínen és időben „tölti be funkcióját”. Nincs így. Kortól és helytől független-legalább is az igazi plakátok. Már nem is fontos, milyen eseményt reklámoztak valaha. Az alkotó hitelessége teszi maradandóvá.”….”Az alkalmazott művészet területéről szépen átvonulnak az önálló képzőművészet világába.”

       És a „hogyan tervezz plakátot?”- Orosz István szerint:

Ha plakátot kell tervezned, először próbáld meg írásban összefoglalni az elképzelésedet. Aztán kezdd el egyszerűsíteni a szöveget, hagyd el a haszontalan mondatokat, a fölösleges frázisokat, a töltelékszavakat. Arra koncentrálj, hogy csak a legszükségesebb elemek maradjanak meg. Ha elkészültél, olvasd át újra, mire jutottál; biztos, hogy találni fogsz még fölösleges részleteket. Dobd ki azokat is könyörtelenül! Ha már egyetlen betűre sem lesz szükséged, akkor vagy kész a plakáttal.

info@hidegkutihirek.hu |  + bejegyzések

A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings