A Parlandoban olvastuk – a zenepedagógiai online lap ajánlója II.

A Parlandoban olvastuk – a zenepedagógiai online lap ajánlója II.

DR. LEGÁNYNÉ ERDŐSI-BODA KATINKA – DR. FÜREDI MIHÁLY

Az előző részben már jeleztük, hogy a Parlando zenepedagógiai lap 2024/4. számában megjelent tanulmány elemzését folytatjuk, amely „A közösségi média alkalmazási lehetőségei a zenei befogadóvá nevelés során” címmel, Papes-Valach Fanni – Asztalos Andrea szerzőpáros tollából született meg.

Az alábbiak során a szerzőpárosnak elsősorban a YouTube-ról írott sorait, – teljes terjedelmében, – ajánljuk mindenki figyelmébe annyira, hogy azt még ki is egészítettük néhány gondolattal, kvázi tanácsadással, a még jobb hasznosíthatóság reményében. Így többek között a Youtube Kids szülői felügyeletre vonatkozó felületén megjelenő orientálással.

Ugyanakkor még mielőtt ebbe belekezdenénk, idézzünk néhány gondolatot a téma felvezetéséül a tanulmány szerzőitől a többi fontos közösségi média viszonylatában, a zene tanulásra, zenei nevelésre vonatkozóan, egyfajta összehasonlításként. Például a Facebook esetében lásd; A Facebook tanulási színtérként való használatával kapcsolatban is megoszlanak a vélemények, stb.„, a TikTok-ot illetően lásd; „A rövid zenés videók megosztására használt egyik népszerű platform a TikTok, melynek tartalmai egyéb közösségi média platformokra is átszivárognak, stb.” az Instagram vonatkozásában lásd A felület elsősorban a vizualitásra épül, fotók és videók megosztására alkalmas. Megosztani kívánt videóinkhoz zenei könyvtárból választhatunk zenét, hasonlóan a korai néma filmek előadásához… A huszadik század elején a filmek kíséretének összeállításához zenei kézikönyveket adtak ki, melyekben egy-egy jelenet, hangulat, szituáció esetén a muzsikusok néhány alkalmazható zenei példából tudtak választani.

Meglátásunk szerint ezeknél a YouTube–ról írottak már minden tekintetben hasznosabbak, növelhetik az ismeretanyagunkat. A Hidegkúti Hírek és a Parlando között már igen régi az együttműködési megállapodás, a kapcsolat eredményeként nagyobb lélegzetű, teljes írásokat/tanulmányokat, doktori disszertációkat kölcsönösen leközölhetünk. Így a YouTube alatt írottakat egészében is idézhetjük;

Az online felületek között bár nem klasszikusan sorolható a közösségi média felületek közé a YouTube, mégis alkalmas közösségek létrehozására. Zenei és zeneoktatási intézmények, zenekarok is rendelkeznek YouTube csatornákkal, így élő vagy rögzített hangversenyeket is lehetőségünk van megnézni, illetve az oldal zenei streaming funkcióval is rendelkezik. A legfiatalabb generáció a szülők beszámolói szerint ezzel a felülettel találkozik leggyakrabban. A millenniál szülők szívesen választják ezt a felületet YouTube Kids nevű tartalomelválasztó funkciója miatt, így már egészen néhány éves kortól fogyasztóvá válhatnak a gyerekek (YPulse, 2023). Nem véletlen, hogy a YouTube eddigi legnagyobb nézettséget generáló videói között dolgozatom írásakor az első egy gyermekeknek szánt dal, a hét évvel ezelőtt feltöltött Baby Shark 14 milliárdos nézettséggel, sőt a tíz legnézettebb videó 50%-át gyermekeknek szóló tartalmak teszik ki (YouTube, 2024). A YouTube, mint videómegosztó platform hosszabb és rövidebb tartalmak fogyasztására is jó, így akár e-learning tartalmak feltöltésére is alkalmas lehet, de szórakoztató és ismeretterjesztő anyagok is megtalálhatóak rajta. A vizualitással kapcsolt klasszikus zenei befogadóvá nevelés természetesen nem új keletű ötlet. Ha a klasszikus zene és vizualitás által elősegített befogadásról beszélünk, Disney 1940-es Fantasia című animációs filmje juthat eszünkbe. Walt Disney Leopold Stokowski és Deems Taylor közreműködésével az animáció által kívánta eljuttathatják a komolyzenét a nagyközönséghez (Kurtti, 2000). Véleményem szerint hasonló gondolatmenet alapján, a jelen korra adaptálva ez a YouTube felületén keresztül megvalósítható. Természetesen léteznek ilyen jellegű tartalmak a videó megosztó portálon, azonban magyar nyelven csak kevés és ezek minőségükből adódóan nem feltétlenül alkalmasak a digitális világban felnövő generáció figyelmének felkeltésére és lekötésére. Ugyanakkor a megfelelő vizuális tartalommal rendelkező anyagok megfelelőek lehetnek a befogadóvá nevelésre. A YouTube felületén Learning Projektben fellelhető videó tartalmak igencsak széles választékban megtalálhatóak (Szűts, 2020). „Az irodalomtól az atomfizikáig, a populáris kultúrától az antik műveltségig széles horizonton elérhetők tananyagok. Ily módon gyakorlatilag a világ egyik legnagyobb, ingyenesen hozzáférhető oktatási célú multimédia-könyvtár jött létre.” (Szűts, 2020, 124) Az angol nyelvű animációs tartalmakat készítő Classics Explained csatorna tíz-húsz perces időtartam közötti videói egy-egy klasszikus művet ismertetnek. A videókban szó esik a zeneszerzőről, a mű keletkezéséről, tartalmáról, szereplőiről, zeneelméleti, hangszerelési érdekességekről, utóéletéről, mindezt alapos szakmaisággal, de mégis humorosan és befogadhatóan átadva. A videók időtartamából adódóan természetesen nem teljes művek hangzanak el, ám a történetmesélés közben minden esetben a vonatkozó zenei részlet hallgatható. A lehetőségek természetesen az online felületek és a közösségi média oldalak természetéből adódóan szinte végtelenek, a funkciók napról napra változnak és bővülnek, így folyamatos naprakészségre kell törekednünk. A zenei streaming szolgáltatások is alkalmasak böngészésre, ám ezek már a célzottabb, direkt keresésre alkalmasak.

De azért megjegyezzük, hogy csak óvatosan a Youtubbal is!

*

S akkor most jöjjenek kiegészítéseink a még jobb hasznosíthatóság reményében. Így többek között a Youtube Kids szülői felügyeletre vonatkozó felületén megjelenő orientálással is.

Érdemes megnéznünk, hogy 2023-ig a 10 legnézettebb zenés videó között hány olyant találunk, amelyik nevelési célzatú. Csak két ilyen hivatkozást idézünk:
https://leetgaming.com/2023/05/09/youtube-top-10-video/
https://divany.hu/vilagom/youtube-legnezettebb/

Ugyanakkor szép számmal nézhetünk és hallgathatunk zenei tárgyú oktató tartalmakat is.

Idézzünk néhány hangszerhasználatot oktatót, közöttük sok ingyenes hozzáférésű is van:
Gitároktatás online:

www.gitarozom.com

https://www.youtube.com/watch?v=qaHZUnmb0Tw – szólómánia

https://szolomania.com/tanfolyamok

https://szolomania.com/hatekony-gyakorlas

https://www.youtube.com/watch?v=XjJuAQmNlb4 – a gitáros alaptechnikákról

Zongoraoktatás online: https://zongoraoktatas.com

Online hegedű képzés: https://hegedutanulas-tavoktatasban.webnode.hu/

Furulyaoktatás online: https://furulyaiskola.hu/

Orgonaképzés online: https://www.the-maestro-online.com/hu/organ-lessons-online/

Learning Projekt internetes hozzáférése csak angolul és regisztráció után lehetséges a következő címen: www.learningproject.org.

Classics Explained csatornát a Youtube felületén jelentetik meg
https://www.youtube.com/@ClassicsExplained

Néhány érdekes példa repertoárjukból;

Episode 3: Edvard Grieg: Peer Gynt
https://www.youtube.com/watch?v=fBgPqhBUE2o

Üzenet az emberiségnek: Ludwig Van Beethoven IX. szimfóniája
https://www.youtube.com/@ClassicsExplained

Miért szereti a Világ Beethoven IX. szimfóniáját?
https://www.youtube.com/watch?v=Qyo8RK9w1DI

3 zenemű, ami bizonyítja, hogy Bach egy géniusz volt:
https://www.youtube.com/watch?v=5NrUiceLz_s

Episode 7: Wolfgang Amadeus Mozart: Varázsfuvola:
https://www.youtube.com/watch?v=0G-_4p4rVlo

Episode 11 – Sergei Prokofiev: Rómeó és Júlia:
https://www.youtube.com/watch?v=wLcrEph52k4

A legnagyobb zeneszerzők legnehezebb zongoradarabjaiból (116 zenemű részlete, kottával):
https://www.youtube.com/watch?v=Jy8txpg4BP8

Konklúzió:A lehetőségek természetesen az online felületek és a közösségi média oldalak természetéből adódóan szinte végtelenek……….” – szerzők megállapítása mellett viszont a zenepedagógusoknak a folyamatos naprakészségre is érdemes törekedniük.A Parlando és a Hidegkúti Hírek (www.hidegkutihirek.hu) egyaránt igyekszik aktualizált tájékoztatást adni a legújabb médiatrendekről, médiafogyasztási szokásokról, kiemelve azok zenei vonatkozásait. [1]Lásd. – A KONCERTRE MINDEN JEGY ELKELT!” – ANDRÉ RIEU „jelenség” https://www.hidegkutihirek.hu/2024/06/07/a-koncertre-minden-jegy-elkelt-andre-rieu-jelenseg/,ANDRÉ RIEU … Bővebben

Itt kell elmondanunk, hogy a Parlando szerkesztése, a közölt tanulmányoktól kezdve a zenei, művészeti, kulturális hírekig minden téren a legnagyobb mértékben és formában támaszkodik a YouTube-n található zenei tartalmakra, mintegy az írásokban megjelenő ismeretterjesztés, orientáltság, stb. minőségi szemléltetésére. A Parlando impresszumában híven elhívatottságához ez olvasható: „a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének ingyenes zenepedagógiai folyóirata.” A több évtizeden keresztül megjelenő lap a legmagasabb szintű zenei, művészeti nevelés szolgálatában áll, Zelinka Tamás alapító főszerkesztő áldozatos munkája jóvoltából. Az évente hat alkalommal megjelenő online folyóirat gazdag tartalmának rendszeres olvasását jó szívvel ajánljuk. A Parlando a zenei ismeretterjesztés mellett egy nagyon jó szűrő is a Youtube tartalmak bemutatását illetően. [2]A legfrissebb megjelent szám; https://www.parlando.hu/NEWPROBE/PARLANDO.html, de a korábban megjelent számok is korlátlanul megtekinthetők, olvashatók, a hivatkozott zeneművek meghallgathatók.

legany@gmail.com'/
weboldal | + bejegyzések

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings