DR. LEGÁNYNÉ ERDŐSI-BODA KATINKA – DR. FÜREDI MIHÁLY
Az előző részben már jeleztük, hogy a Parlando zenepedagógiai lap 2024/4. számában megjelent tanulmány elemzését folytatjuk, amely „A közösségi média alkalmazási lehetőségei a zenei befogadóvá nevelés során” címmel, Papes-Valach Fanni – Asztalos Andrea szerzőpáros tollából született meg.
Az alábbiak során a szerzőpárosnak elsősorban a YouTube-ról írott sorait, – teljes terjedelmében, – ajánljuk mindenki figyelmébe annyira, hogy azt még ki is egészítettük néhány gondolattal, kvázi tanácsadással, a még jobb hasznosíthatóság reményében. Így többek között a Youtube Kids szülői felügyeletre vonatkozó felületén megjelenő orientálással.
Ugyanakkor még mielőtt ebbe belekezdenénk, idézzünk néhány gondolatot a téma felvezetéséül a tanulmány szerzőitől a többi fontos közösségi média viszonylatában, a zene tanulásra, zenei nevelésre vonatkozóan, egyfajta összehasonlításként. Például a Facebook esetében lásd; „A Facebook tanulási színtérként való használatával kapcsolatban is megoszlanak a vélemények, stb.„, a TikTok-ot illetően lásd; „A rövid zenés videók megosztására használt egyik népszerű platform a TikTok, melynek tartalmai egyéb közösségi média platformokra is átszivárognak, stb.” az Instagram vonatkozásában lásd „A felület elsősorban a vizualitásra épül, fotók és videók megosztására alkalmas. Megosztani kívánt videóinkhoz zenei könyvtárból választhatunk zenét, hasonlóan a korai néma filmek előadásához… A huszadik század elején a filmek kíséretének összeállításához zenei kézikönyveket adtak ki, melyekben egy-egy jelenet, hangulat, szituáció esetén a muzsikusok néhány alkalmazható zenei példából tudtak választani.„
Meglátásunk szerint ezeknél a YouTube–ról írottak már minden tekintetben hasznosabbak, növelhetik az ismeretanyagunkat. A Hidegkúti Hírek és a Parlando között már igen régi az együttműködési megállapodás, a kapcsolat eredményeként nagyobb lélegzetű, teljes írásokat/tanulmányokat, doktori disszertációkat kölcsönösen leközölhetünk. Így a YouTube alatt írottakat egészében is idézhetjük;
Az online felületek között bár nem klasszikusan sorolható a közösségi média felületek közé a YouTube, mégis alkalmas közösségek létrehozására. Zenei és zeneoktatási intézmények, zenekarok is rendelkeznek YouTube csatornákkal, így élő vagy rögzített hangversenyeket is lehetőségünk van megnézni, illetve az oldal zenei streaming funkcióval is rendelkezik. A legfiatalabb generáció a szülők beszámolói szerint ezzel a felülettel találkozik leggyakrabban. A millenniál szülők szívesen választják ezt a felületet YouTube Kids nevű tartalomelválasztó funkciója miatt, így már egészen néhány éves kortól fogyasztóvá válhatnak a gyerekek (YPulse, 2023). Nem véletlen, hogy a YouTube eddigi legnagyobb nézettséget generáló videói között dolgozatom írásakor az első egy gyermekeknek szánt dal, a hét évvel ezelőtt feltöltött Baby Shark 14 milliárdos nézettséggel, sőt a tíz legnézettebb videó 50%-át gyermekeknek szóló tartalmak teszik ki (YouTube, 2024). A YouTube, mint videómegosztó platform hosszabb és rövidebb tartalmak fogyasztására is jó, így akár e-learning tartalmak feltöltésére is alkalmas lehet, de szórakoztató és ismeretterjesztő anyagok is megtalálhatóak rajta. A vizualitással kapcsolt klasszikus zenei befogadóvá nevelés természetesen nem új keletű ötlet. Ha a klasszikus zene és vizualitás által elősegített befogadásról beszélünk, Disney 1940-es Fantasia című animációs filmje juthat eszünkbe. Walt Disney Leopold Stokowski és Deems Taylor közreműködésével az animáció által kívánta eljuttathatják a komolyzenét a nagyközönséghez (Kurtti, 2000). Véleményem szerint hasonló gondolatmenet alapján, a jelen korra adaptálva ez a YouTube felületén keresztül megvalósítható. Természetesen léteznek ilyen jellegű tartalmak a videó megosztó portálon, azonban magyar nyelven csak kevés és ezek minőségükből adódóan nem feltétlenül alkalmasak a digitális világban felnövő generáció figyelmének felkeltésére és lekötésére. Ugyanakkor a megfelelő vizuális tartalommal rendelkező anyagok megfelelőek lehetnek a befogadóvá nevelésre. A YouTube felületén Learning Projektben fellelhető videó tartalmak igencsak széles választékban megtalálhatóak (Szűts, 2020). „Az irodalomtól az atomfizikáig, a populáris kultúrától az antik műveltségig széles horizonton elérhetők tananyagok. Ily módon gyakorlatilag a világ egyik legnagyobb, ingyenesen hozzáférhető oktatási célú multimédia-könyvtár jött létre.” (Szűts, 2020, 124) Az angol nyelvű animációs tartalmakat készítő Classics Explained csatorna tíz-húsz perces időtartam közötti videói egy-egy klasszikus művet ismertetnek. A videókban szó esik a zeneszerzőről, a mű keletkezéséről, tartalmáról, szereplőiről, zeneelméleti, hangszerelési érdekességekről, utóéletéről, mindezt alapos szakmaisággal, de mégis humorosan és befogadhatóan átadva. A videók időtartamából adódóan természetesen nem teljes művek hangzanak el, ám a történetmesélés közben minden esetben a vonatkozó zenei részlet hallgatható. A lehetőségek természetesen az online felületek és a közösségi média oldalak természetéből adódóan szinte végtelenek, a funkciók napról napra változnak és bővülnek, így folyamatos naprakészségre kell törekednünk. A zenei streaming szolgáltatások is alkalmasak böngészésre, ám ezek már a célzottabb, direkt keresésre alkalmasak.
De azért megjegyezzük, hogy csak óvatosan a Youtubbal is!
*
S akkor most jöjjenek kiegészítéseink a még jobb hasznosíthatóság reményében. Így többek között a Youtube Kids szülői felügyeletre vonatkozó felületén megjelenő orientálással is.
Érdemes megnéznünk, hogy 2023-ig a 10 legnézettebb zenés videó között hány olyant találunk, amelyik nevelési célzatú. Csak két ilyen hivatkozást idézünk:
https://leetgaming.com/2023/05/09/youtube-top-10-video/
https://divany.hu/vilagom/youtube-legnezettebb/
Ugyanakkor szép számmal nézhetünk és hallgathatunk zenei tárgyú oktató tartalmakat is.
Idézzünk néhány hangszerhasználatot oktatót, közöttük sok ingyenes hozzáférésű is van:
Gitároktatás online:
https://www.youtube.com/watch?v=qaHZUnmb0Tw – szólómánia
https://szolomania.com/tanfolyamok
https://szolomania.com/hatekony-gyakorlas
https://www.youtube.com/watch?v=XjJuAQmNlb4 – a gitáros alaptechnikákról
Zongoraoktatás online: https://zongoraoktatas.com
Online hegedű képzés: https://hegedutanulas-tavoktatasban.webnode.hu/
Furulyaoktatás online: https://furulyaiskola.hu/
Orgonaképzés online: https://www.the-maestro-online.com/hu/organ-lessons-online/
Learning Projekt internetes hozzáférése csak angolul és regisztráció után lehetséges a következő címen: www.learningproject.org.
Classics Explained csatornát a Youtube felületén jelentetik meg
https://www.youtube.com/@ClassicsExplained
Néhány érdekes példa repertoárjukból;
Episode 3: Edvard Grieg: Peer Gynt
https://www.youtube.com/watch?v=fBgPqhBUE2o
Üzenet az emberiségnek: Ludwig Van Beethoven IX. szimfóniája
https://www.youtube.com/@ClassicsExplained
Miért szereti a Világ Beethoven IX. szimfóniáját?
https://www.youtube.com/watch?v=Qyo8RK9w1DI
3 zenemű, ami bizonyítja, hogy Bach egy géniusz volt:
https://www.youtube.com/watch?v=5NrUiceLz_s
Episode 7: Wolfgang Amadeus Mozart: Varázsfuvola:
https://www.youtube.com/watch?v=0G-_4p4rVlo
Episode 11 – Sergei Prokofiev: Rómeó és Júlia:
https://www.youtube.com/watch?v=wLcrEph52k4
A legnagyobb zeneszerzők legnehezebb zongoradarabjaiból (116 zenemű részlete, kottával):
https://www.youtube.com/watch?v=Jy8txpg4BP8
Konklúzió: „A lehetőségek természetesen az online felületek és a közösségi média oldalak természetéből adódóan szinte végtelenek……….” – szerzők megállapítása mellett viszont a zenepedagógusoknak a folyamatos naprakészségre is érdemes törekedniük.A Parlando és a Hidegkúti Hírek (www.hidegkutihirek.hu) egyaránt igyekszik aktualizált tájékoztatást adni a legújabb médiatrendekről, médiafogyasztási szokásokról, kiemelve azok zenei vonatkozásait. [1]Lásd. – A KONCERTRE MINDEN JEGY ELKELT!” – ANDRÉ RIEU „jelenség” https://www.hidegkutihirek.hu/2024/06/07/a-koncertre-minden-jegy-elkelt-andre-rieu-jelenseg/,ANDRÉ RIEU … Bővebben
Itt kell elmondanunk, hogy a Parlando szerkesztése, a közölt tanulmányoktól kezdve a zenei, művészeti, kulturális hírekig minden téren a legnagyobb mértékben és formában támaszkodik a YouTube-n található zenei tartalmakra, mintegy az írásokban megjelenő ismeretterjesztés, orientáltság, stb. minőségi szemléltetésére. A Parlando impresszumában híven elhívatottságához ez olvasható: „a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének ingyenes zenepedagógiai folyóirata.” A több évtizeden keresztül megjelenő lap a legmagasabb szintű zenei, művészeti nevelés szolgálatában áll, Zelinka Tamás alapító főszerkesztő áldozatos munkája jóvoltából. Az évente hat alkalommal megjelenő online folyóirat gazdag tartalmának rendszeres olvasását jó szívvel ajánljuk. A Parlando a zenei ismeretterjesztés mellett egy nagyon jó szűrő is a Youtube tartalmak bemutatását illetően. [2]A legfrissebb megjelent szám; https://www.parlando.hu/NEWPROBE/PARLANDO.html, de a korábban megjelent számok is korlátlanul megtekinthetők, olvashatók, a hivatkozott zeneművek meghallgathatók.
Hivatkozások
↑1 | Lásd. – A KONCERTRE MINDEN JEGY ELKELT!” – ANDRÉ RIEU „jelenség” https://www.hidegkutihirek.hu/2024/06/07/a-koncertre-minden-jegy-elkelt-andre-rieu-jelenseg/,ANDRÉ RIEU „jelenség” II. https://www.hidegkutihirek.hu/2024/07/03/andre-rieu-jelenseg-ii/ |
---|---|
↑2 | A legfrissebb megjelent szám; https://www.parlando.hu/NEWPROBE/PARLANDO.html, de a korábban megjelent számok is korlátlanul megtekinthetők, olvashatók, a hivatkozott zeneművek meghallgathatók. |