A közösségi médiában érkezett olvasói megkeresés alapján néztünk utána, jelenleg milyen állapotban van a hűvösvölgyi villamos végállomás támfala.
Egy jól induló beruházás…
A hűvösvölgyi villamos végállomást utoljára az ezredfordulón, az 1. Orbán-kormány és Demszky Gábor főpolgármestersége idején korszerűsítették. Komoly infrastrukturális beruházást hajtottak végre, mert 30.000 köbméter földet kellett eltávolítani, a hegyoldal megtartására támfalat emeltek, és a végállomás stílusához igazodó fedett lépcsőket alakítottak ki. A régi hurokvágányt kétvágányú fejállomással váltották ki, egyesítették a buszok és a villamos végállomását és egy 105 férőhelyes P+R parkolót is építettek. Korszerű utastájékoztató rendszer is létesült, és az 56-os villamos bekerült a BKV+ rendszerbe.
… és a műszaki problémák
A beruházás átadása után nem sokkal komoly műszaki problémák jelentkeztek a támfalnál, ugyanis az megmozdult. 2004-ben már ott tartottunk, hogy a támfal egyes részei 4mm-rel közeledtek az alatta parkoló buszok felé, sőt az építmény feletti parkoló is elkezdett repedezni. A tarthatatlan helyzet átmenetileg megoldásra került, mert a falat tehermentesítették.
Láng Zsolt polgármestersége (2006-2019) idején a fal stabilan állt a helyén és a környék rendbe tétele is megvalósult. Felszámolták a „balkáni állapotokat” és a bódékat a közelben, 80 millió forint önkormányzati forrásból létrehozták a 8 ezer négyzetméteres Bánffy György Emlékparkot.
Füstbe ment terv
A támfal helyzetének végleges rendezésére 2018-ban, az akkori főpolgármester, Tarlós István azt javasolta, hogy építsenek egy parkolóházat a hűvösvölgyi villamos végállomáson. A tervek szerint ez 4 szintes lett volna és több, mint 200 autót tudott volna befogadni, a parkolóház fala váltotta volna ki a támfalat.
A 2019-es önkormányzati választáson a korábban kormánypárti kerület a baloldal kezére került, és a parkolóházra vonatkozó tervekből nem lett semmi sem. A parkolóházra pedig most, 2022-ben még nagyobb szükség volna, mint valaha. A Covid hatására ismét felértékelődtek a családi házak és tömegek költöznek az agglomerációba. Ők a villamos végállomásig autóval közlekednek és sokszor a végállomás közelében, a villamos vonala melletti mellékutcákban keresnek maguknak parkolóhelyet, mivel a P+R parkolóhelyek reggelenként gyorsan elfogynak (különösen az ingyenesek).
A támfal állapota 2019 óta ismét romlik, néhány helyen a széthullófélben levő építményt zöld színűre festett deszkákkal pótolták ki, de ez erősen kérdéses, hogy meddig bírja megtartani a kövek és a mögötte levő föld súlyát.
A villamos végállomás lesújtó állapotához kiválóan passzolnak a vele szemben fekvő „archeológiai terület” romjai. A legelső emlékek még a 19. századból származnak, és egykoron a Balázs-vendéglőhöz tartoztak, mely 2009-ben égett le, nem tisztázott körülmények közepette. A másik rom jóval újabb keletű és valaha Hűvösvölgyi Vigadónak hívták. 2018 szeptemberében semmisült meg, az életveszélyes épületrészeket visszabontották, de a terület rendezése még várat magára.
Dr. Gór Csaba, a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselőjelöltje kérte a helyzet mielőbbi szakszerű megoldását, a támfal megerősítését, mielőtt a villamos végállomásból is rommező lesz, de az ügyben értékelhető előrelépés eddig nem történt.
A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.