ANDRÉ RIEU „jelenség” II.

ANDRÉ RIEU „jelenség” II.

Korábban a „művészeti jelenség” és más, egyéb „jelenségek” különbözőségéről „A KONCERTRE MINDEN JEGY ELKELT!” – ANDRÉ RIEU „jelenség” címmel írtunk, így most a folytatásban abból is idézünk;

Míg az emberi egohoz kötődő érzelmek csak időlegesek, „lecsillapodnak”, elmúlnak, addig az örömre, annak megszerzésére, az élmény újbóli és újbóli folyamatos átélésére emlékezünk, arra állandóan, tudat alatt is vágyakozunk, és újból, és újból azt meg is teremtjük magunknak.

Akkor elsősorban azt körvonalaztuk, hogy a „»jelenség« megszületésének legfőbb tényezője az az érzelmi ráhatás, ami nagy erővel hatja át, mozgatja meg az embereket. Ez különböző területeken más és más,” illetve a gyakorlatban jártuk körbe – a jó értelemben vett – „az emberi psziché manipulálását” André Rieu művészetét elemezve. 

André Rieu koncertjein a művész káprázatos színpadi karizmája mellett a közönség vidám, közvetlen bevonódását is tapasztalhatjuk. Míg a világ legismertebb pop és rock előadói is megirigyelhetik Rieu turnéinak sikerességét (komolyzenei –szerk.) előadások szempontjából, addig a koncertélmény vizuális gazdagsága is lenyűgözi a nézőt. A koncertek kezdeténél André és zenekara (gyakran –szerk.) a nézők között vonul (be, majd teljes természetességgel hangszereikkel együtt –szerk.) a színpadra lépnek fel, ahol a látványos jelmezek és az óriási háttérképernyő, amely minden egyes darabhoz különleges vizuális élményt kínál, együtt egy varázslatos estét alkotnak az egész család számára……….. André Rieu nem csak egy estére szól. Ő egy életre szól.

– olvashatjuk tovább a propaganda anyagában.

Újfent leírhatjuk ismét, hogy a reklám „minden egyes betűje igaz, és bizony tű pontosan az igazságot tartalmazza. A jegy vásárlója nem vesz zsákbamacskát,……….”, ha még időben vásárolta, vásárolja meg jegyét. Egyébként Budapesten lesz a 14. koncertje ebben az évben, két nappal előbb Pozsonyban szerepelnek, egy héttel később már Zágrábban lépnek fel, egyfajta „ráadásként” a nyári szabadtéri programjaik után, a kisebb zárt befogadású őszi helyszíneken. Az őszi budapesti, zágrábi fellépések megvalósulásába az a meggondolás is szerepet játszhatott, hogy a művész valószínűleg minden hívásnak eleget kíván tenni. Mert gondoljunk csak bele abba, hogy Rieu a „folyamatos piaci jelenléttel” hány száz embernek, művésznek, kiszolgáló személyzetének ad állandó, biztos munkát, kenyeret…

Csak az igazi, a magas színvonalú esztétikai minőség, és élmény mellett lehet a művészet, kultúra folyamatos anyagi erőforrás is, sok ember számára megélhetés, akkor, amikor az emberek újra és újra megfizetik a már számukra ismert, korábban már átélt élményt…… 

Nézzünk végig legalább kettő régóta, most is fennlévő, YouTube-n látható filmjén! Nem bánjuk meg! Ezek igazolásul is szolgálhatnak a korábban leírtakra, s az alábbi elemzésünkre. A legnagyobb látványosságot kétségtelenül a bécsi vendégszereplésről készült monstre film során élvezhetjük, csak irigykedhetünk, hogy azon személyesen nem vehettünk részt. Benne van minden ezerszeresen! A bevonulás korabeli kosztümös jelmezekben, hintókon, Ferenc József és Sissi korát megidézve kezdődik, de nem marad el a filmben a szokásos városlátogatás, a látnivalók bemutatása Rieu idegenvezetésével sem, valamint magyarázatot szolgáltat arra is, hogy zenekarát miért kedvenc zeneszerzőjéről, Johann Straussról nevezte el.

Nem a teljesség igényével, de kiválogattunk a YouTube-n lévő koncertjeiből néhányat, mindegyik koncertje más-más jellegű, de a helyszínek mindig rányomják hangulatukat a zenekar előadni kívánt műsorára. A Bahrainben forgatott film a kelet varázsát hozza elénk, a maastrichti felvétel kitüntetett igényességgel készült, hiszen Maastricht Rieu szülővárosa, a vrijthofi film Hollandián át Észak – Nyugat Európa világát is bemutatja a zenéjén keresztül, a legnépszerűbb operaáriák mellett. A Velencéről szóló önmagáért beszél az ismert világhírű olasz melódiákkal. Egyedülálló keresztmetszetet ad a művészről az André Rieu film című alkotás, Vangelis „A paradicsom meghódításának” a muzsikájától kezdve a világ minden tájáról csipegetve. André Rieu azonban a közel jövőre nézve is „nagyon figyelmes”, a november 9-re meghirdetett budapesti koncertjére már készített egy promóciós anyagot, amelyen – „tavaszi szél vizet áraszt, virágom, virágom”- magyarul is megszólal, és a nagyközönséget hívja a találkozásra.

Nem sajnáltuk az időt, s „kockáról kockára” elemeztük ki sikerének titkát, – nevezetesen az André Rieu „jelenség” hatásmechanizmusát, – a már említett „Üdvözlet a világomban. Úton” c. koncertfilmen keresztül. Tettük ezt csak a vizualitásra koncentrálva, amely természetesen egy zenés film esetében meglehetősen szokatlan. Ez a „módszertan” – azaz mondhatnánk az elnémítás, a zenei hanganyag kiszűrése, – tette lehetővé azt, hogy csak a képi megjelenésre „fókuszáljunk”, annak is legmagasabb szintű kivitelezésére. Íme elemzésünk!

Az „Üdvözlet a világomban. Úton” c. koncertfilm is a szokásos jókedvű, látványos, túlmozgásos megérkezéssel, a bevonulással kezdődik, majd a városlátogatással, ismeretterjesztéssel folytatódik, tudva hogy a közönség azonnali megnyerése ezzel teljes mértékben biztosított, hiszen minden városlakó így vagy úgy, de büszke lakóhelyének nevezetességeire, maga is szívesen kalauzolja a vendéget. Ha ezt egy világhírű művész teszi, akkor még inkább jó néven veszi mindezt. Az utcaképek bemutatásával mintha egy dokumentum – úti filmet látnánk, ezen műfajt önmagában is sokan szeretik, pláne, ha az invitálás még olyan kedves, mint Rieué. Azután egy mozdulattal a kamera benti, zenei próbákra fókuszál, ahogy a karmester instrukciókat ad zenekarának, kielégítve az „intim-pistáskodási” vágyunkat is. Boldogan mesél és mesél, a közönségeivel szóló barátságairól, arról a személyes fantasztikus érzésekről, amelyeket neki és csapatának jelent a munkájuk; „szerencsések vagyunk” – mondja, meginterjúvolva művésztársait is. Egy csipetnyi jégbalettet is bevág, hogy lehűtse a már felforrósodott várakozásokat, valamint adagol, adagol, amikor elmeséli, hogy egy művésznek kellemetlen pillanatai is vannak, ha jégen állva, nyári cipőben kell kísérnie a jégtáncosokat. Egy percre sem hagyja a nézőt story nélkül……megtapsolva a másik művészpárt is a jégen, kifejezve elismerését a társművészetek iránt, sugallva szerénységét is…… kijelentve , hogy a turnézás az élete, és sohasem fogják abbahagyni.  Az említett filmrészlet különben az egyik bécsi fellépésük során készült. A következő képeket már Argentínában forgatták, ahol már a történelem került a középpontba. Az argentinok a néhai Eva Peron elnök asszonyra mindig szívesen emlékeznek, így az Evita rockopera dallamai „kötelezően” fel is csendülnek a felvételen, mivel Rieu közönségének ezen „történelmi érzelmeit” jól ismeri. Ugyanakkor természetesen a helyi muzsika sem hiányozhat, az argentin tangók beharangozása után, a 10 méteres alpesi kürtök becipelésével kezdődik a délutáni szabadtéri monstre koncert. Rieu mindig hegedűvel vezényel, ezzel is közvetlen kontaktus tartva a közönségével, (lám ő is dolgozik, zenél, nem csak dirigál), gyakran táncol is, ugrál is hozzá, bizonyítva, hogy maga is átéli munkája, a zenélés közvetlen örömét. A számok között hosszan beszél, narrátor szerepet is felvállal, s gyakran a humort is, – a stand up comedy egyszemélyes műfaját is, – megjelenteti. Ilyenkor a hallgatóságról ábrázoló közelképekkel az arcokra kiülő jókedv „dokumentálva” van. Máskor a film operatőre a csodálkozás, a meglepetés, stb. megannyi megjelenésével operál. Ezekkel a vágóképekkel is fokozzák azt, hogy teljes mértékben képes lekötni közönségét. A színpad közeli képek a szereplőkről és róla, nem szól másról, mint, hogy „mi vagyunk a világ legboldogabb emberei, mert azt csináljuk, amit szeretünk”, amit gyakran hangoztat is. De alkalmanként meg is sirattat mindenkit; a bölcsődallal, avagy az Ave Mariával, amint elárulja, hogy az a kedvence.  Áhítat a szemekben……a művészeti hatás legjobb, legnemesebb tolmácsolásával. Később Isztambulban járva a családjáról mesél, beavatva magánéletébe, amelyet rajongói különösen honorálnak. De elmondja azt is, hogy nagycsalád az övéké, mert az egész zenekara, csapata, mindenki mindenkivel ebbe a nagycsaládba tartozik, a közösség csodás erejét érzékeltetve. A záróképek nem is lehetnek mások, mint hogy a hallgatóság felállva a sorok között, együtt összekapaszkodva ringatózik, mosolyog, önfeledten táncol. A befejező Radetczky indulóra színes lufikat engednek fel az esti égboltra, szimbolizálva a felhőtlen felszabadulás érzését.

info@hidegkutihirek.hu | + bejegyzések

A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings