Szomszédunk; Ács Péter
A Danubia Zenekar ügyvezetőjével beszélgettünk a zene érzelmet közvetítő erejéről, az együttes életéről, weboldalukról és programjaikról. Ács Péter, Pesthidegkút lokálpatriótája a minőséget tartja a legfontosabbnak a zenei előadóművészet terén. Ezt bizonyította nyáron, az idei pesthidegkúti Nyári Fesztivál keretében ütő együttesük színpadra varázsolt produkciója is.
1. Sokszor úgy érezzük, hogy a zene valamit el szeretne mondani számunkra, üzenni szeretne nekünk. Így a zenehallgatás során képek, benyomások, érzések jelennek meg gondolatainkban. Mit gondolsz Te, személy szerint a zene kommunikációs szerepéről, fontosságáról?
Az antropológusoknál örök vita folyik arról, hogy mi volt előbb. A beszéd vagy a zene? Talán a zene, merthogy a ritmus már jóval az ember megjelenése előtt létezett. Ősidőktől kezdve a zene az érzelmek kifejezésére szolgált, mi a XXI. században ezt erősítenénk tovább. Amikor manapság körülöttünk minden felgyorsult, addig a zene továbbra is fix pont számunkra. Pontosan olyan szereppel bír, mint tízezer évvel ezelőtt, ennek közvetítése kiemelten fontos.
2. Honlapotok kezdőlapján az egyes zenerészletek hangulatok, érzelmek, fogalmak (mint például: jég, egyedül, bizarr, őrület) köré vannak csoportosítva. Ez a rendhagyó ötlet a honlapot tekintve konkrétan hogyan született meg?
Kultúrafogyasztásunk már részben a Covid előtt átköltözött a digitális világba. Napjainkban sokkal többen fogyasztanak kultúrát interneten keresztül, mint amennyien elmennek a koncerttermekbe. Ez valójában az egész világot érintő társadalmi kérdés, melyre a zenekaroknak reagálniuk kell. Mivel a világhálón rengeteg zeneművel találkozhatunk, az nem lehet a közönség felé elvárás, hogy minden zenemű szerzőjével mindenki tisztában legyen, s alkotók szerint keresgéljen. Így rendhagyó honlapunk alapötletét a streaming szolgáltatóktól, mint például a netflixtől vettük át, mégpedig azt, hogy hangulatokként csoportosítsuk a zenéket. Weboldalunkon körülbelül ötven „kategória” található különböző hangulatok, érzelmek szerint. (Ilyen például a szerelem, a csata, a béke stb.) Ezek természetesen a mi ízlésünket tükrözik, aszerint hogy az adott zenékbe mi mit gondoltunk bele. Ugyanakkor a visszajelzések azt bizonyítják, hogy sikerült jól eltalálnunk ezeket. Persze a zeneirodalomban jócskán akadnak olyan zeneszerzők, akik már a mű címénél, előadásmódjánál egyértelműen jelzik számunkra, hogy zenéjükkel mit szeretnének elérni, kommunikálni, így ezen esetekben a csoportosítás magától értetődő volt. Mindenesetre a kategóriák a felhasználói szokások, igények elérését jelentősen megkönnyítik. Mondjuk, ha valaki a lovaglás iránt érdeklődik, akkor a vágtázás, száguldás szavakra rákeresve Mozarttól „elugorhat” Bartókig anélkül, hogy a zeneszerzőkről lexikális tudással rendelkezne. Ezzel semmiképpen sem a zenehallgató negatív minősítését kívánom bemutatni, kizárólag a könnyebb felhasználhatóságot szeretném prezentálni, előtérbe helyezve érzelmeit, pillanatnyi kedélyállapotát. Fontos még megjegyeznem, hogy a kategóriáknak megfelelően végtelenített a lejátszás lehetősége, illetve ünnepkörhöz (pl. karácsony) kacsolódóan is tudnak válogatni.
3. Lesznek-e a közeljövőben még további fejlesztések honlapotokat érintően?
Mivel a Covid bebizonyította, hogy a neten keresztüli fizetős tartalom nem működik, meg amúgy is a weboldalunk soha nem lesz készen, nekünk folyamatosan vizsgálnunk kell a hallgatói igényeket. Rendszeresen figyeljük, hogy mire kíváncsiak és mire nem kíváncsiak az emberek. Sokszor új zenéket teszünk be az érdekteleneknek véltek helyére, illetve az új koncertjeinket is folyamatosan vesszük fel, dolgozzuk fel. Ez egy bővülő, változó kínálat, mely fontos kutató munkát feltételez a mi részünkről. Weboldalunk ma-holnap 2 éves, úgyhogy elérkezett egy komolyabb „ráncfelvarrás”. Ezt novemberre, karácsony tájékára szeretnénk megvalósítani. Ugyan mindez állandó feladattal jár, de mivel szimfonikus zenekarról szól, ezért ez boldog munka.
A Hidegkúti Hírek Pesthidegkút életével, helytörténetével, kulturális eseményeivel és közéleti témákkal foglalkozik.