Nem volt véletlen annak idején sem a Barbie baba megjelenése

Miután a nyár közepén meghallottam, hogy barbie-lázban ég újra a fél világ, azt gondoltam, hogy ez most vicc, de semmiképpen sem lehet valóság. Aztán el kezdtem nyomozni a témában, s kiderült, hogy a Barbie fantasy vígjátékra tódulnak annyira a népek, természetes a nem kis média-reklámfelhajtásnak köszönhetően. Néztem, hogy ez most komoly? „Kinőttünk már a gyerekkorból.” De ezek szerint mégsem…

Talán pontosan az volt a cél, – de ma sem más a film megjelenésével, mint a káposzta felmelegítése, – már a Barbie 1959. március 9-én történő New York-i debütálásakor minden látszat ellenére, hogy érett felnőtté válásunk soha ne következzen be? Mert, akkor nem lett volna lehetőség egy olyan generációt felnevelni, aki manapság a fogyasztói társadalom bűvöletében él. Hiszen bár a Barbie a tudatos, felnőtt, okos, karriert, s önmagát egyaránt megvalósítani tudó nő, sőt idea megtestesítője kíván lenni, a wikipedia mást is elárul: a „Barbie egyike az első játékoknak, amik szervezett marketingstratégiával rendelkeztek. Hírnevét a széles körben sugárzott televíziós reklámok is terjesztették, ami aztán sok más játék ilyen reklámozásához is ötletadó, inspirációs forrás volt. Szerte a világon milliárdnyi Barbie babát adtak el több mint 150 országban, így Magyarországon is. Ezért mondhatta Mattel, hogy minden másodpercben három Barbie-t vásárolnak valahol. A babához különféle egyéb árucikkeket is forgalmaznak, mint például könyveket, videójátékokat és főszereplésével animációs film is készült. Csaknem egyedülálló módon lett kulturális ikon.” S itt álljunk meg egy pillanatra! Kulturális ikon…? Jól hallottuk.

Pont ez a gond, hogy a reklámipar tudatformáló ereje, s nem a szép és a jó határozza meg azt, hogy mi legyen kulturális ikon. Így következhetett be az, amit Czakó Gábor Mi a helyzet? Gazdaságkor titkai című esszékötetében már 1995-ben mindannyiunk elé tárt. Czakó így fogalmaz: „A nemességet majmoló XIX. Századi polgár tényleg megpukkadt mostanra. Örököse, a konzumidióta Barbi-nyuszkó vágya habnak lenni egy szappanoperában. A modern kor utolsó izmusai, mint például a pop-art, már nyíltan hetyegtek Gazdaságkor nagyreményű istenével, Reklámmal. Andy Warhol több mint őszinte volt, amikor odanyilatkozott, hogy gyűlöli a vasárnapokat, mert akkor zárva tartanak az üzletek.” (Figyeljenek csak, ezt már a rendszerváltás után megosztotta velünk, de ennek ellenére előfordul, hogy a fiatal hölgyek egy jelentős része, főleg nagyvárosokban, – akik magukat „jó csajnak” képzelik –, úgy ki vannak kenve-fenve „egyenszépre”, mint egy barbiebaba, csak éppen a személyiségi vonások vesznek el.) Ennyit erről.

A kapitalista haszonszerzésen túl – értsd, hogy valakik minél többet kaszáljanak rajta – mi a baj a Barbieval? „Az istenarcú ember helyébe lépő Barbi a gazdaság képmása. Izmos, kicsattan a vitaminoktól…bőre ruganyosabb a nejlonnál, mosolya örök… okos, növekedvén a lehető legjobb iskolákat fogyasztja. Felelősséget nem visel. Hivatalra törekszik és nem hivatásra, a küldetést gyanúsnak tekinti… Észrevétlenül oldódik bele a civilizációba. A saját kezét használja, mégis öltöztetik, vetkőztetik, szétszerelik, megfeleltetik reklámoknak, politikai-és szappanoperáknak, játszanak vele, kicserélik, elfedik, akár portás, akár elnök. Foglya önmagának, az indulatainak, szenvedélyeinek, ösztöneinek, a divat, a körülmények, a Dolgok rabja. Kiszolgáltatottságát szabadságnak véli… Nem szeretik és ő sem szeret. Ugyan miért?” – írja Czakó Gábor.

Talán azért, mert nem eleget babázott hagyományos, gyereket, csecsemőt ábrázoló babával gyerekkorában? – tesszük fel a kérdést. Ugyanis tudjuk a történetből, hogy miután az 50-es években Ruth Handler látja, hogy lánya Barbara papírbabáit felnőttruhákba öltözteti, rátalál Németországban a frissen forgalomba hozott felnőtt Lilli babára, melyet megvesz neki. Azt gondolnánk, hogy a sztori ezzel véget is ért, de nem, mert: „Az Amerikai Egyesült Államokba való visszatérése után Handler asszony elkezdett dolgozni a baba dizájnján… A baba új nevet kapott: Ruth lánya után Barbie lett… A Mattel (játékvállalat, amelynek Ruth férje alapítója volt – szerk) megvette a jogokat 1964-ben a Bild Lilli babához, amit követően a Lilli gyártását beszüntették.”

Ahogy szokták mondani, így kell ezt csinálni… De akkor ne csodálkozzunk azon, hogy nyugaton a Barbie kulturális ikon lett, hogy Európában demográfiai problémáink vannak, hogy a karrierépítés illúziója fontosabb, mint a gyermekáldás és a felelősségvállalás, hogy úgy cserélgetik partnereiket férfiak és nők, mint a nagyáruházban a WC öblítőt… Hála a Jó Istennek a vidéki Magyarország, s részben Budapest is kezdi felismerni, felismerte mindezt.

Az anya nő, az apa férfi, a gyerek…….

Merthogy fennmaradásunk, s a jövőnk záloga nem más, minthogy hölgyeink és leányaink saját, személyes jelleggel megélt nőiességüknél fogva, felelősségteljesen hódítsák meg lovagjuk szívét, hogy aztán édesanyaként baba formájú babát adjanak gyermekeik kezébe, mert joguk van gyermekeinknek megtanulni milyen is majd édesanyának lenni.

Az én kislányom 2 évesen szorongatja és puszilgatja már Kati babáját.

*

A témához kiegészítésként ajánlom a Férfiak Klubja vezetőjének, Bedő Imrének videóját:

Epilógus: két nappal ezelőtt a Metropol Óvatosan a Barbie-szelfikkel címmel a következőkről tájékoztatott: „a barbieselfie.ai és bairbie.me azok az oldalak, amiket inkább kerüljünk el, és semmiképp ne töltsünk fel képet magunkról, mert azzal sajnos nagyon könnyű visszaélni.” Valamint „A videók, közösségi médiaposztok és mémek után viszonylag hamar megjelentek a képszerkesztő applikációk is.”

+ bejegyzések

A Hidegkúti Hírek főszerkesztője, művészetfilozófus vagyok. Phd-mat a Pécsi Tudományegyetemen szereztem, operák etikai tartalmának vizsgálatára dolgoztam ki metodikai módszert.

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings