Nem régen, most december elején újra helyet kapott a Vándorfény Galéria kortárs kiállítása, illetve vására a Máriaremete-Hidegkúti Ökumenikus Általános Iskolában. Igaz, hogy a galéria válogatott gyűjteményét csak egy hétvége erejéig tekinthette meg az itteni közönség, azonban az alkotások a galéria belvárosi kiállítási helyszíne mellett online formában is megnézhetők. A honlapra látogató 2000 műalkotás közül választhatja ki a számára kedvesebbeket, melyeket ki is szállítanak.
A kiállítás szemlélése során jól kirajzolódott, hogy a Vándorfény galéria gyűjteménye azért különleges, mert a kortárs viszonylatában a szépséget, s nem a meghökkentőt, a megbotránkoztatót tartja mérvadónak. Honlapjukon így fogalmaznak;
„Célunk, hogy olyan alkotásokat tárjunk a művészetszerető közönség elé, melyek harmóniára épülnek, szellemiségük által jelentést és jelentőséget hordoznak, ugyanakkor a tartalmi mélység mellett is befogadhatók. Fontos számunkra, hogy a néző ne érezze azt, hogy a kortárs műalkotások tőle függetlenül jönnek létre…”
Igen, valóban sokszor érezzük, hogy a modern művészet gyakran öncélú. A világ problémáira, az embereket foglalkoztató kérdésekre gyakran a semmi, vagy a kitérő, érthetetlen válaszok megannyi formája születik a vásznakon. S ha fel merjük tenni a dilemmát, hogy az adott kép mit is ábrázol, akkor a „Döntsd el magad!” puritán felelete hangzik el.Ezért is kiváltképpen örülünk, hogy a galéria, s művészei nem hagynak bennünket egyedül! Mivel a művészet olyan kommunikációs erőtér, mely segít kiigazodni és gyógyulni a mindennapokban.
Ezek fényében, s a tapasztalatok birtokában kerestük meg Jánosi Istvánt, akivel egy mini interjút is készítettünk:
– Katalógusukból megtudhatjuk, hogy ingyenes házhoz szállítást, valamint műtárgy bemutatást is vállalnak. Mióta szerepel ez a galéria profiljában?
– Már régebb óta, bár igazán a pandémia indította be ezt számunkra. Mivel nem lehetett szabadon dolgozni, mozogni, kiállításokat szervezni, viszont az embereknek továbbra is volt igényük műtárgyakra, festményekre, plasztikákra, így gondoltuk, hogy felfejlesztjük ezt az ágat. Nyugodtan mondhatom, hogy azóta meghatványozódott ezen fajta vásárlási szokások száma.
– Pontosan milyen módon történik a honlapról való vásárlás?
– Az érdeklődő honlapunkon átnézi a műtárgyakat, nagyjából kiválasztja azt a három-négy munkát, ami érdekes lehet számára. Telefonos beszélgetésünk során ezek után még körbekérdezzük, s rámutatunk azokra, amelyek még szóba jöhetnek, amit még a néző vagy nem látott, vagy nem vett észre. Arra is van precedens, hogy akár a helyszínen még egyet-kettőt pluszban az érdeklődő elé teszünk.
– Milyen szempontok szerint választanak be egy művészt a galéria alkotói közé?
Évek alatt nagyon jó alkotó közösség alakult ki. Állandó, illetve rendszeres csoportos időszaki kiállításaink lehetővé teszik, hogy a legtöbb művésszel már ne csak munkakapcsolatban, hanem baráti kapcsolatban legyünk. Természetesen mindig van újabb bekerülő, bár még nem volt arra példa, hogy valaki az utcáról, számunkra ismeretlenül esett be. Akadt olyan, hogy már évek óta kerülgettük egymást, csak valamilyen okból nem alakult ki kapcsolat. Mi általában azért védjük művészeinket. Értelemszerűen ha üresedés vagy váltás következik, akkor az új művész bekerülhet.
– Kiállításukkal eddig merre vándoroltak?
A vidéki Magyarországot rendszeresen járjuk. Felvidék, Erdély, Partium, Dubaj, Tajpej is szerepelt már helyszíneink között. Sokszor állítottunk ki az Ökumenikus Iskolában, mivel két gyermekem is odajár és a harmadik is oda fog.
– Mennyiben tudatos, hogy inkább figuratív, mint absztrakt művészetet láthatunk?
– Nem igazán. Azt szeretném, hogy még több absztrakt legyen, de ennek aránya évről évre nő. Ahhoz már egy plusz látásmód is szükségeltetik, hogy az elvonatkoztatottban, a nem konkrétban észre vehessük a lényeget. Küldetésünknek érezzük, hogy a vizuális fejlődés terén neveljük a közönséget.
A Hidegkúti Hírek főszerkesztője, művészetfilozófus vagyok. Phd-mat a Pécsi Tudományegyetemen szereztem, operák etikai tartalmának vizsgálatára dolgoztam ki metodikai módszert.