Életképek és korrajz I. – a Hadik

Régen várt, kosztümös történelmi kalandfilm készült, amely március 9-én került bemutatásra Szikora János rendezésében, Trill Zsolt főszereplésével. (Trill Zsoltot nem is olyan régen, idén hallgathattuk a Klebelsberg Kastélyban a színház igazságáról, ezért is érdekes lehet ez nekünk, hidegkútiaknak.) A közel 2 milliárdos költséggel forgatott film remélhetőleg újbóli kezdet az Egri csillagok, A kőszívű ember fiai, és a 80 huszár című nagy sikerű filmek sorában. Huszárvágással huszárokról; Hadik András seregéről, akik egy napra elfoglalták Berlint, megsarcolták, így meg is változtatták a történelem menetét, legalábbis egy időre. Ezért is találnám szerencsésebbnek, pontosabbnak, de főleg igazságosabbnak, ha a film inkább a Hadik serege címét viselné, merthogy a főszereplő mellett a mellékszereplők is gondosan kidolgozott üzeneteket jelenítenek meg, mégpedig életképek formájában. Miközben a rendező az említett karaktereket folyamatosan elhelyezi a film cselekményének menetében felrajzolva az adott kort, valamint a mindenkori háború természetrajzát (annak szinte minden palettáját), bemutatja a háttérpolitika vegykonyhájában is a történteket, és a hadviselés véres, s kevésbé véres jeleneteit, azaz a hátországban zajló és rettegéssel teli világot.

Egy adott művészeti alkotás megismerésekor, megismertetésekor két tényezőt mindenképpen előtérbe kell helyeznie a művészeti írónak, a kritikusnak. Természetesen egyrészt szinte a teljesség igényével szükséges bemutatni magát a művet, az alkotóművészt, az alkotás interpretációját, körülményeit. Másrészt a művel kapcsolatos „egyéb körülményekről is érdemes tájékoztatni” az olvasót, a hallgatót, a nézőt. A művészportrék készítése során az „egyéb körülmények” alatt az interjúalanyoknál nemcsak ars poeticájukról és az artisztikumról érdemes érdeklődni, hanem a műkritikai írást olyan műelemzésekkel fontos kiegészíteni, amelyek művészetelméleti, illetve hermeneutikai megközelítéssel is járnak. Ezzel a vegyes, ugyanakkor komplex ismeretterjesztési, kommunikációs műfajjal tudható közelebb hozni egymáshoz a művészt és közönségét. A mélyinterjúk és a műkritikák ötvözéseiből készült művészportrék olyan értelmezéstani szempontokra épülnek, mint például a hatástörténet, illetve a hermeneutika, a szituációknak a tudatosítása. A mélyebben érdeklődő olvasók, és a szakma részéről is van ezekre igény, a művészi alkotófolyamat és műhelymunka, a kulisszák mögé való betekintés mindig izgalmas dolgokat, s titkokat tár fel. (Ajánlom Erdősi-Boda Katinka korábbi, A bolygó hollandiról Szikora Jánossal készült azonos felépítésű anyagát elolvasásra, ha a rendező gondolkodását, az alkotási folyamatot, a mit-miért kérdéseit a tisztelt olvasó mélyebben is meg szeretné ismerni, lásd. a Parlando zenei szaklapban.)

Az előbb leírtakra, azok gyakorlatára, – a Hadik film vonatkozásában, – most terjedelmi korlátokra tekintettel nincs mód, bár Szikora János ezen rendezése is érdemelne nagyobb figyelmet, mélyebb elemzéseket a sajtóban egyaránt. Igaz, hogy ez megtörténjen még nem késő, hiszen a film bemutatója csak pár hete volt, máris nagy sikerrel. A már megjelent ismertetésekből egy csokorra valót azonban a cikk második részében kiemeltünk, valamint mellékeljük Szikora Jánosnak azt a régebben készült televíziós interjúját is, amelyet a film forgatása alatt adott. Érdekes, hogy az akkor elmondottakból mindent megvalósított, a kitűzött megvalósításra váró elképzelései visszaköszönnek a látottak alapján.

A cselekménybe ágyazott életképekre és a korrajzra, szokatlan módon már a film elején, és nem a film végén hívja fel a figyelmet, miszerint a történet megtörtént eseményeken alapul. Akit részletesen érdekel, hogy miről szól a film, mielőtt megnézné Szikora feldolgozását, kattintson a wikipédia linkjére, ott részletesen olvashatja Berlin elfoglalását és a körülményeit, valamint Hadik András életútját. De aki mindezen történések hátterében lévő lehetséges emberi és történelmi motivációkra, helyzetekre, értékekre, érdekekre, s a mának szolgáló üzeneteire is keres válaszokat, az feltétlenül nézze meg a filmet.

II. Frigyes porosz király

A múltat, s jelent értékelve szomorú aktualitást; egyezőségeket és különbözőségeket vélhetünk egy-egy villanásnyira felfedezni az akkori Európa politikai vezetőinek békéhez-háborúhoz való hozzáállásait tekintve. Nagy Frigyes porosz király már akkor is a maga győzelemre álló helyzetében, és felsőbbrendűségi tudatában egész Európát akarja „megtanítani” a német zene szeretetére; miközben hangszerén játszik, cinikusan súlyos politikai döntést hoz. Másik oldalon pedig a vesztésre álló osztrák Mária Terézia császárnő, soknemzetségű országainak szinte oltalmazó anyjaként a békét akarja rákényszeríteni Frigyesre, segítségül híva Hadik magyar huszárait és a „talpas” szász gyalogságot. Miközben saját osztrák hadvezetése mindkettőt, a magyar huszárt és a szász gyalogost, – s nem csak, mint katonát – lenézi, és ott tesz keresztbe erkölcstelen módszerekkel nekik, ahol lehet, addig a magyar huszársereg, Hadikkal az élen segítséget akar nyújtani, meg akarja menteni a birodalmat, amely egyben a hazája is. Agyafúrt tervvel, lopakodva vonul, hegyeken átküzdve magát, melyekhez egy lovas hadsereg nem igazán alkalmas, s bravúrokkal menet közben ellenséges ágyúkat szerez. Igaz, most Berlin felé, és nem hazafelé, mint a 80 huszárban… A honfitársával is rivalizáló, ellenségeskedő magyar huszár a háta mögé ülteti fel lovára a szintén nem becsült szász gyalogost, hogy gyorsabban haladhasson a várostromra készülő had, mert az nem lehetséges falmászó gyalogság nélkül…. (A győzelem után természetesen nagy már az egyetértés…)

Mária Terézia

Ezek után Mária Terézia már rá tudja kényszeríteni Frigyesre a békekötést, főleg hogy Hadik elhozta a császárnőnek ígért berlini balkezes kesztyűket. Így már fenyegetőzhet Frigyes felé; hogy újból elküldi Hadik vezette seregét a jobbkezesekért is, ha a poroszok ismét a a háborús terveiket veszik elő. No persze, így olvasván e sorokat közel se gondoljuk, hogy a porosz-osztrák hétéves háború elején, ezen az 1757. október 10-ei nap berlini győzelmi nap után nem folyt még nagyon sok vér mindkét oldalon a békekötésig…

A történelmi analógiák ábrázolása, utalása mellett azonban a film legnagyobb értéke a párhuzamosan játszódó epizódszerű háborús életképek bemutatása. Az alkotás a mindenkori háborúk ideje alatti mindennapi élet jellemző helyzeteit és alakjait, lírai és epikai elemekkel is vegyítve, visszatérő jelleggel mutatja be. A főszereplő, – ahogy az életképek esetén kötelezően van előírva, – a cselekmény legfontosabb alakjaként áll a középpontban, s döntő hatással van az események közeli és távoli alakulására. 

+ bejegyzések

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings