A Magyar Királyi Honvédség kiképző repülőgépei

Szemelvények a Magyar Királyi Honvédség II. Világháborús fegyverzetének egyes részleteiből – 6. rész

REFLEKTOR

Számos olvasói megkeresés történt, mely szerint jó néhányan kíváncsiak a Don-kanyar kapcsán írott cikkemben foglaltak alaposabb áttekintésére. Íme a részletek!

Amint azt az előző részekben említettük, a trianoni békediktátumot betartottuk. Emiatt megsemmisítésre kerültek a magyar légierő repülőgépei és gyártó kapacitásuk is. Nagyon óvatosan, a nulláról kellett kezdeni az „építkezést”. Most az iskola-, gyakorló és harckiképző repülőgépekről lesz szó.

Heinkel HD-22

A WM-Heinkel HD-22 katonai gyakorló repülőgépet „Posta-Heinkel” címen a Weiss Manfréd Repülőgép- és Motorgyárban készítették. Volt belőlük iskolagép, megfigyelő- és bombacélzó, valamint vadászgép típus is.

Heinkel HD-22 típusú repülőgép – Fortepan / Négyesi Pál

A REGJÜ – Fokker C.V.D/K, III. fokú kiképző repülőgép szintén a Weiss Manfréd gyárban készült, sorozatban. A javításukat a Székesfehérvár-Sóstó Központi Repülőgépjavító (REGJÜ) végezte. Ezeket a kétkormányos repülőgépeket III. fokú pilótaképző gépekként használták a Repülőgép Vezető Iskola (REGVI) egységeinél.

Varga László a Káplár iskola-futárrepülőgép I.301 típust a Műegyetem Aerotechnikai Intézet munkatársai (Lettner Ferenc, Rácz Elelmér és Szabó Imre gépészmérnökök) közreműködésével pályázati kiírásra tervezte. Gyártók: Székesfehérvár-Sóstó, Aerotechnikai Intézet és az Aero-Ever esztergomi gyára. A Repülő Kísérleti Intézetben (RKI) és a Repülő Kísérleti Műhelyben (RKM) futárszolgálatot látott el.

A Gotha Go – 142 szállító-vitorlázó kiképző gépből 15 db. volt a a Magyar Királyi Honvéd Légierőnél 1945-ben. Szállítható hasznos tömeg 2492 kg-ot tett ki.

Bücker Bü 131

A Bücker Bü 131/D – 2 és G – 2 iskola- és futárrepülőgép egy jól bevált típus volt. Gyártásában az Uhry Testvérek Karoszéria- és Járműgyár zuglói és mátyásföldi üzemei, valamint a MÁVAG vett részt.

Bücker Bü 131 „Jungmann” (Young man) repülőgép, későbbi magyar neve „Csíz” (1939)
Fortepan / Varga Csaba dr.

Levente I és II.

A Fábián András: Levente – I. iskola-repülőgép szintén a pályázatra készült. Gyártó: Magyar Waggon- és Gépgyár (prototípus). Az 1941. évi BNV-n kiállították. Az Uhry-Testvérek Karoszéria és Járműgyár vállalta el a továbbfejlesztett gép gyártását Levente – II. néven.

Fábián András: Levente – II. iskola- és futárrepülőgép gyártásában a mátyásföldi Repülőgépgyár Rt. is részt vett. A gépből való jó kilátás kedveltté tette ezt a típust a pilóták körében. Ócsán az RKI légideszant kísérleti részlegénél, továbbá Pápán a katonai szállító vitorlázók kiképzésénél vontatógépnek is használták. A megmaradt példányait 1952-ig használták. Egyetlen fennmaradt példánya a Közlekedési Múzeumba került.

A Levente II. egyetlen fennmaradt példánya a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti Kiállításán 2010-ben.

Focke-Wulf Fw 58

Focke-Wulf Fw 58 K–7 és K–8 gyakorlóbombázó licencének megvásárlása után a típust a Magyar Waggon- és Gépgyár Győrben sorozatban gyártotta. Fegyverzete, felszerelése: 2 db. 8 mm űrméretű GEM-géppuska, Nistri vagy Zeiss fotófelszerelés, R – 12 rádió és 150 kg. bomba volt.

A Focke-Wulf Fw 58 széria repülőgépei

Rubik Ernő repülőgépei

A következőkben idősebb Rubik Ernő (Pöstyén, 1910. november 27. – Budapest, 1997. február 13.) magyar gépészmérnök, pilóta, feltaláló, repülőmérnök, a legismertebb magyar repülőgép-tervező repülőgépeit mutatjuk be. Ő ifjabb Rubik Ernőnek, a bűvös kocka feltalálójának az apja volt.

A Rubik Tücsök siklórepülőgépből összesen 5 db. készült. 1940-1944 között volt szolgálatban.

A Rubik Vöcsök (R-07b) vitorlázó-kiképző gépből ugyancsak 5 példány készült el. Szolgálati ideje: 1940.

A Rubik Kevély (R-12) vitorlázó-kiképző gép tömege két és félszer akkora volt, mint a Vöcsöké. Szintén 5 gép készült belőle. Szolgálati ideje 1943 volt.

A Rubik Pilis (R-08c) vitorlázó-kiképző gépből szintén 5 db-ot gyártottak. Szolgálati idő: 1944.

Rubik R-08c Pilis a Hármashatárhegyi repülőtéren (1940)
Fortepan / Vojnich Pál

A Rubik Cimbora deszant vitorlázó-kiképző gépből 10 példány készült. Szolgálati ideje: 1941-1944 években volt.

Rubik R-11 Cimbora vitorlázó repülőgép (1943)
Fortepan / Erky-Nagy Tibor

Epilógus: Vae victis!

A borítóképen: a Mátyásföldi repülőtér
Előtérben Heinkel HD-22 típusú repülőgép, a hangárban Udet U 12a és b típusú iskola repülőgépek láthatók.
Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Szintai Józsefné gyűjteménye

+ bejegyzések

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings