Borítókép: Az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregének IX. számú, motoros lövegkocsi vontatta páncélvonata. – Fortepan / Komlós Péter
A Magyar Királyi Honvédség fegyverzetéről szóló cikksorozat ezen írása most a páncélvonatokat taglalja. A harcászati célra szánt vasúti kocsiegyüttesek három fő típusát tudjuk megkülönböztetni. Ezek a következők:
1.) a páncélvonat, melynek esetében mind a személyzetet, mind a fegyvereket zárt páncélzat védi
2.) a vasúti löveg olyan vasúti alvázra épített vasúti kocsi, amit nagy űrméretű ágyúkkal szerelték fel
3.) a fegyveres szerelvények olyan vonatok, amiket főleg csapatok, vagy ellátmányok továbbítására használtak és a fegyverzetük néhány géppuskából állt.
A páncélvonat tehát az a hadi célra gyártott vasúti szerelvény, amit mind páncélzattal, mind fegyverekkel egyaránt elláttak. A magyar honvédség gyakorlatban is megvalósított első páncélozott haditechnikai eszköze a páncélvonat volt.
Az első páncélvonatot az osztrákok 1848-ban, a másodikat pedig az angolok 1859-ben építették. A szerelvények továbbfejlesztett változatai esetében a kocsisor elején már egy „feláldozható” nem páncélozott jármű volt, annak kivédésére, ha a vonatot ki akarták siklatni, vagy a sínek aláaknázásával kívánták a továbbhaladást megakadályozni.
A kiegyezés után az osztrák-magyar hadseregben 1914-ben Schoeber százados, a k. u. k. 15. vonatépítő század parancsnoka Galíciában, Kossowicz százados pedig a k. u. k. 5. vasútépítő század parancsnoka Munkácson épített páncélvonatot saját kezdeményezésre, nem gyári körülmények között. Ezek olyan eredményesen harcoltak, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia Hadsereg-főparancsnoksága (AOK) azonnal 8 (!) gyári építésű páncélvonatot rendelt a MÁV-tól. A kivitelezés a Budapesti MÁVAG gépgyárnak és az Északi Főműhelynek jutott, ahol a 377. sorozatú mozdonyokat gyártották. Két változatban készültek, lapos és magas szerelvény formájában. A jó harci tapasztalatok alapján 1919-ben a MÁV-műhely további hat vonat megépítésére kapott parancsot.
Magyarország páncélvonatai az első világháború során semmivel sem maradtak el a többi hadviselő fél hasonló eszközeivel szemben. Sőt ellenfeleink a magyar fegyverletételt követően előszeretettel alkalmazták a hadisarc (jóvátétel) címen megszerzett magyar páncélvonatokat. Az már „csak hab a tortán”, hogy a németek az oroszok ellen a második világháború során sikerrel vetetettek be egy magyar gyártású, egykor a Ganz műhelyeiben készült lövegkocsit is.