Szemelvények a Magyar Királyi Honvédség II. Világháborús fegyverzetének egyes részleteiből – 4. rész
REFLEKTOR
Számos olvasói megkeresés történt, mely szerint jó néhányan kíváncsiak a Don-kanyar kapcsán írott cikkemben foglaltak alaposabb áttekintésére. Íme a részletek!
Amint azt az előző részben említettük, a trianoni békediktátumot betartottuk. Emiatt megsemmisítésre kerültek a magyar légierő repülőgépei és gyártó kapacitásuk is. Nagyon óvatosan, a nulláról kellett kezdeni az „építkezést”. Most a védelmi repülőgépekről lesz szó.
Re.2000
A sebességi világrekord megdöntésére épített amerikai Seversky P-35 vadászrepülőgépet az olaszok „tanulmányútjuk eredményeként lemásolták”. Ez lett a Reggiane Re-2000 Falco együléses vadászrepülőgép. Tőlük sikerült ezt megvásárolnunk és a MÁVAG-ban magyar motorokkal és páncélozással átépítenünk.


MÁVAG Héja
A MÁVAG Héja I és MÁVAG Héja II együléses vadászrepülőgép. Takátsy Tibor gyártásvezető főmérnök sok fontos változtatást hajtott végre az eredeti olasz típuson (motorcsere, törzs hosszának növelése stb.) és megindult a sorozatgyártás.
Messerschmitt Bf – 109G
A német MWG – Messerschmitt Bf – 109G – 2, G – 4, G – 6 vadászrepülőgépeket a Magyar Waggon- és Gépgyár átalakítások után sorozatban gyártotta. A módosítások növelték a gép végsebességét és tűzerejét. Ezekkel a magyar légierő Heppes Aladár repülő őrnagy parancsnoksága alatt több mint száz légi győzelmet aratott.

Messerschmitt Me – 210
A Messerschmitt Me – 210Ca – 1 romboló repülőgépet a Dunai Repülőgépgyár is gyártotta. Napi egy készült el belőlük. A magyar légierő ezt a típust nehézvadász, gyorsbombázó, távolfelderítő, közelfelderítő és alacsonytámadó feladatra egyaránt alkalmazta. A dur-aluminium héjszerkezetű, nagy teljesítményű, jó műszerezettséggel és az akkori legfejlettebb működéstechnikai megoldásokkal rendelkező repülőgép minden elismerést megérdemelt. (Ilyen kiemelkedő megoldás volt például a hátratüzelő vezérelt géppuska). A magyar ipar fejlettségét bizonyítja, hogy a gép minden egyes egységét (a német fegyverek, műszerek és rádiók kivételével) itthon gyártották. Hazánk elestekor, azért hogy ez a rendkívül korszerű gép ne juthasson az ellenség kezére vagy nyugatra vitték és ott folytatta a további harcot, vagy felrobbantották. Ezért egyetlen példány sem maradt meg belőle.

Epilógus: Vae victis!
Borítóképen: Légiharcban megsérült MÁVAG Héja II. repülőgép. Tapolca, 1944. április 13.
Fortepan / Erky-Nagy Tibor