A Magyar Királyi Honvédség Harckocsijai

A Magyar Királyi Honvédség Harckocsijai

Szemelvények a Magyar Királyi Honvédség II. Világháborús fegyverzetének egyes részleteiből – 1. rész

REFLEKTOR

Számos olvasói megkeresés történt, mely szerint jó néhányan kíváncsiak a Don-kanyar kapcsán írott cikkemben foglaltak alaposabb áttekintésére. Íme a részletek!

Az I. Világháborút lezáró trianoni békediktátum, – mely elvette hazánk területének kétharmadát, és lakosságának több mint a felét – Magyarország számára megtiltotta a katonai repülőgépek és a páncélozott harcjárművek tartását. Ezen előzmények megmagyarázzák, hogy miért kellett a Horthy-rendszerben mindent nulláról kezdeni, és miért volt szükség arra, hogy a fejlesztések ne a világ szeme láttára történjenek.

Fiat 3000 harckocsi

Vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó mindent megtett annak érdekében, hogy hazánkat a Trianon utáni teljes külpolitikai elszigeteltségből kimozdítsa. Gróf Károlyi Gyula miniszterelnök kormánya a 30-as évek elején az olaszbarát politikájának köszönhetően annyira jó kapcsolatokat épített ki Olaszországgal, hogy sikerült tőlük „fű alatt” 5 db FIAT 3000 B típusú könnyű harckocsit vásárolni. (Az 1929-1933-as túltermelési gazdasági világválság közepette ezt az 1927.01.01-én bevezetett új fizetőeszköz, a pengő tette lehetővé). A leszállításukhoz magyar furfangra volt szükség. Szétszerelt állapotban, mezőgazdasági gépalkatrésznek minősítve érkeztek. Összeszerelésüket olasz szakemberek végezték a Ganzban.

Fiat 3000 harckocsi

A Magyar Királyi Honvédség harckocsijai közül csak azokat fogom említeni, melyek magyar tervezésűek, és/vagy gyártásúak voltak. A felsoroltakon kívül számos mások által gyártott típus is volt hazánkban hadrendben, de ezek most nem tárgyai jelen írásomnak. A tank vagy páncélos olyan lánctalpas harci jármű, melyre jellemző a nagy tűzerő, a páncélvédettség és a mozgékonyság. Fajtái:

  • felderítő,
  • tüzér,
  • harci,
  • úszó és roham,
  • utánpótlást szállító,
  • vegyi harci,
  • aknarakó és aknamentesítő,
  • egészségügyi és sebesültszállító.
Az L-60 Stridsvagn m/40K változata Hässlehomsi Múzeumban, Svédországban

Landsverk L-60 és 38M Toldi harckocsik

Vollmer német mérnök tervei alapján a svéd Landsverk gyárban készült a Landsverk L-60 könnyű harckocsi. Gyártási jogát a MÁVAG és a GANZ-gyárak megvásárolták és némi módosítások után 38M Toldi I. könnyű harckocsi (Toldi A20), ill. 38M Toldi II. könnyű harckocsi (Toldi B20) néven gyártották. Előnye a gyorsasága, a mozgékonysága volt. A háború végéig szolgáltak.

A 38M Toldi II A (Toldi B40) az előbbi továbbfejlesztett változata (páncélzatát 7-17 mm-rel megnövelték, tűzerejét fokozták: 40 mm-es harckocsilöveget kapott.

MÁVAG gyártmányú 38M Toldi könnyű harckocsik 1943-ban. Fortepan / Lissák Tivadar

A 43M Toldi Egészségügyi könnyű harckocsi (Toldi EÜ20) feladata a tűzvonalban megsérült harckocsik sebesültjeihez az őket ellátó személyzet eljuttatása, majd a sebesültek biztonságos helyre szállítása volt. Erre némi átalakítások után vált alkalmassá. (A jobb oldali torony-nyílást megnagyobbították, hogy a sérültet könnyebb legyen beemelni, és nem csak íven, hanem sarkon is képes volt fordulni.)

A Toldi páncélvadászt 75 mm-es páncéltörő ágyúval szerelték fel. Sorozatgyártásba nem került a gyárak kapacitáshiánya miatt.

Landsverk L-62 és 40M Nimród

A Luftvärnskanonvagn (Landsverk) L–62 Anti II vadászharckocsi licencét a MÁVAG megvásárolta, hazai gyártású Bofors gépágyúval szerelték fel Diósgyőrben.

L62-es önjáró légvédelmi gépágyú Finnországban egy felvonuláson

Az 40M Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyú (mely az L-62-től a megváltoztatott tornya miatt tért el) 120 lövést tudott leadni percenként. Ha páncéltörő gránát kilövésére használták, akkor percenként 4 lövés leadására volt képes.

40M Nimród légvédelmi gépágyú üteg Zsábékon. Fortepan / Ludovika

43M Lehel

A 43M Lehel páncélozott terepjáró sebesült-, és csapatszállító esetében a 43M Lehel 25 katona szállítására volt alkalmas. A némileg átalakított Lehel S pedig egyszerre négy fekvő és négy ülni tudó sebesült egy időben történő szállítására volt képes. A Lehel sorozatgyártására nem került sor.

A Szebeny-féle harckocsivadászt 80 mm-es ágyúval tervezték azért, hogy az 50 mm-nél vastagabb páncélzattal szemben is eredményes legyen. Ez a terv viszont terv is maradt pénz-, és időhiány miatt.

40M Turán

A 40M Turán közepes harckocsi (Turán 40) a Škoda T-21 közepes harckocsi licence alapján készült, némi módosítások után. Különlegességnek számított a sűrített levegővel működő kuplung, kormány és fék miatt. Bonyolult szerkezeti megoldásai miatt jól felkészült műszaki szerelőgárdát igényelt. (Magyarországi gyártói: a Weiss Manfréd gyár, a győri Waggon-, és Gépgyár, a MÁVAG, és a Ganz-gyár).

40M Turán harckocsi, 1943. Fortepan / Lissák Tivadar.

41M Turán

A 41M Turán nehéz harckocsi (Turán 75 hosszú csövű) egy korszerű, nagy teljesítményű löveggel felfegyverzett harckocsi volt, mely a löveggyártás elhúzódása és a Weiss Manfréd gyárat ért sorozatos bombatámadások miatt ott sorozatgyártásba nem került, csak a Ganz gyár volt képes gyártani.

41M Turán a kubinkai harckocsimúzeumban

43M Turán

A 43 M Turán rádiós harckocsi (Vezér Turán) külsejének kialakításánál az volt a cél, hogy az a lehető legkevésbé térjen el a csatárharckocsikétól. A feladata az volt, hogy mindenüvé követni tudja a parancsnok a harcoló alakulatokat. A lövegtornyában helyezték el a FuG típusú rádiókészüléket, valamint egy német ultra-rövidhullámú adó-vevőt a repülőgépekkel való kapcsolattartás céljából. (Csak a teljesség kedvéért itt jegyzem meg, hogy a szovjet hadvezetés a hajóknál szokásos zászlójelzésekkel próbálta megoldani ezt a feladatot a páncélosaiknál, melynek alkalmazása harc közben nyilvánvalóan egy halva született ötlet volt.)

43M Turán a kubinkai harckocsimúzeumban

44 M Tas

A 44 M Tas nehéz harckocsi esetében a személyzet védelmét elől 120 mm-es páncél biztosította. Tűzerejéről a német Párducokhoz használt 75 mm űrméretű 70 kaliber csőhosszú harckocsiágyú gondoskodott. 1944. 07. 27.-ei bombatámadás a Weiss Manfréd gyár szerelőcsarnokát, a tankkal együtt a földdel tette egyenlővé, így a prototípus sohasem készült el.

40/43 M Zrinyi rohamtarack

A 40/43 M Zrinyi rohamtarack (Zrinyi 105) homloklemeze 75 mm vastagságú volt. Fegyverzete: 40/43 M 105 mm űrméretű tarack. Gyártó: Weiss Manfréd, Ganz és a MÁVAG. Feladata tüzérségi, bunkerromboló és páncélvadász is lehetett.

43M Zrínyi a kubinkai harckocsimúzeumban

A 44M Zrinyi rohamágyú (Zrinyi 75) 100 mm-es homlokpáncéllal, 43 M 75 mm űrméretű harckocsiágyúval készült.

A Tas rohamlöveg egy korszerű, nagy teljesítményű konstrukció volt. Fegyvere a német Tigris B (Királytigris) harckocsi 71 kaliberhosszú, 88 mm űrméretű lövege volt.

Epilógus: Vae victis!

A borítóképen: Turán tipusú harckocsi, 1943. Fortepan / Lissák Tivadar

gallicus@hidegkutihirek.hu'/
+ bejegyzések

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings