Szemelvények a Magyar Királyi Honvédség II. Világháborús fegyverzetének egyes részleteiből – 1. rész
REFLEKTOR
Számos olvasói megkeresés történt, mely szerint jó néhányan kíváncsiak a Don-kanyar kapcsán írott cikkemben foglaltak alaposabb áttekintésére. Íme a részletek!
Az I. Világháborút lezáró trianoni békediktátum, – mely elvette hazánk területének kétharmadát, és lakosságának több mint a felét – Magyarország számára megtiltotta a katonai repülőgépek és a páncélozott harcjárművek tartását. Ezen előzmények megmagyarázzák, hogy miért kellett a Horthy-rendszerben mindent nulláról kezdeni, és miért volt szükség arra, hogy a fejlesztések ne a világ szeme láttára történjenek.
Fiat 3000 harckocsi
Vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó mindent megtett annak érdekében, hogy hazánkat a Trianon utáni teljes külpolitikai elszigeteltségből kimozdítsa. Gróf Károlyi Gyula miniszterelnök kormánya a 30-as évek elején az olaszbarát politikájának köszönhetően annyira jó kapcsolatokat épített ki Olaszországgal, hogy sikerült tőlük „fű alatt” 5 db FIAT 3000 B típusú könnyű harckocsit vásárolni. (Az 1929-1933-as túltermelési gazdasági világválság közepette ezt az 1927.01.01-én bevezetett új fizetőeszköz, a pengő tette lehetővé). A leszállításukhoz magyar furfangra volt szükség. Szétszerelt állapotban, mezőgazdasági gépalkatrésznek minősítve érkeztek. Összeszerelésüket olasz szakemberek végezték a Ganzban.

A Magyar Királyi Honvédség harckocsijai közül csak azokat fogom említeni, melyek magyar tervezésűek, és/vagy gyártásúak voltak. A felsoroltakon kívül számos mások által gyártott típus is volt hazánkban hadrendben, de ezek most nem tárgyai jelen írásomnak. A tank vagy páncélos olyan lánctalpas harci jármű, melyre jellemző a nagy tűzerő, a páncélvédettség és a mozgékonyság. Fajtái:
- felderítő,
- tüzér,
- harci,
- úszó és roham,
- utánpótlást szállító,
- vegyi harci,
- aknarakó és aknamentesítő,
- egészségügyi és sebesültszállító.
Landsverk L-60 és 38M Toldi harckocsik
Vollmer német mérnök tervei alapján a svéd Landsverk gyárban készült a Landsverk L-60 könnyű harckocsi. Gyártási jogát a MÁVAG és a GANZ-gyárak megvásárolták és némi módosítások után 38M Toldi I. könnyű harckocsi (Toldi A20), ill. 38M Toldi II. könnyű harckocsi (Toldi B20) néven gyártották. Előnye a gyorsasága, a mozgékonysága volt. A háború végéig szolgáltak.
A 38M Toldi II A (Toldi B40) az előbbi továbbfejlesztett változata (páncélzatát 7-17 mm-rel megnövelték, tűzerejét fokozták: 40 mm-es harckocsilöveget kapott.

A 43M Toldi Egészségügyi könnyű harckocsi (Toldi EÜ20) feladata a tűzvonalban megsérült harckocsik sebesültjeihez az őket ellátó személyzet eljuttatása, majd a sebesültek biztonságos helyre szállítása volt. Erre némi átalakítások után vált alkalmassá. (A jobb oldali torony-nyílást megnagyobbították, hogy a sérültet könnyebb legyen beemelni, és nem csak íven, hanem sarkon is képes volt fordulni.)
A Toldi páncélvadászt 75 mm-es páncéltörő ágyúval szerelték fel. Sorozatgyártásba nem került a gyárak kapacitáshiánya miatt.
Landsverk L-62 és 40M Nimród
A Luftvärnskanonvagn (Landsverk) L–62 Anti II vadászharckocsi licencét a MÁVAG megvásárolta, hazai gyártású Bofors gépágyúval szerelték fel Diósgyőrben.

Az 40M Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyú (mely az L-62-től a megváltoztatott tornya miatt tért el) 120 lövést tudott leadni percenként. Ha páncéltörő gránát kilövésére használták, akkor percenként 4 lövés leadására volt képes.

43M Lehel
A 43M Lehel páncélozott terepjáró sebesült-, és csapatszállító esetében a 43M Lehel 25 katona szállítására volt alkalmas. A némileg átalakított Lehel S pedig egyszerre négy fekvő és négy ülni tudó sebesült egy időben történő szállítására volt képes. A Lehel sorozatgyártására nem került sor.
A Szebeny-féle harckocsivadászt 80 mm-es ágyúval tervezték azért, hogy az 50 mm-nél vastagabb páncélzattal szemben is eredményes legyen. Ez a terv viszont terv is maradt pénz-, és időhiány miatt.
40M Turán
A 40M Turán közepes harckocsi (Turán 40) a Škoda T-21 közepes harckocsi licence alapján készült, némi módosítások után. Különlegességnek számított a sűrített levegővel működő kuplung, kormány és fék miatt. Bonyolult szerkezeti megoldásai miatt jól felkészült műszaki szerelőgárdát igényelt. (Magyarországi gyártói: a Weiss Manfréd gyár, a győri Waggon-, és Gépgyár, a MÁVAG, és a Ganz-gyár).

41M Turán
A 41M Turán nehéz harckocsi (Turán 75 hosszú csövű) egy korszerű, nagy teljesítményű löveggel felfegyverzett harckocsi volt, mely a löveggyártás elhúzódása és a Weiss Manfréd gyárat ért sorozatos bombatámadások miatt ott sorozatgyártásba nem került, csak a Ganz gyár volt képes gyártani.

43M Turán
A 43 M Turán rádiós harckocsi (Vezér Turán) külsejének kialakításánál az volt a cél, hogy az a lehető legkevésbé térjen el a csatárharckocsikétól. A feladata az volt, hogy mindenüvé követni tudja a parancsnok a harcoló alakulatokat. A lövegtornyában helyezték el a FuG típusú rádiókészüléket, valamint egy német ultra-rövidhullámú adó-vevőt a repülőgépekkel való kapcsolattartás céljából. (Csak a teljesség kedvéért itt jegyzem meg, hogy a szovjet hadvezetés a hajóknál szokásos zászlójelzésekkel próbálta megoldani ezt a feladatot a páncélosaiknál, melynek alkalmazása harc közben nyilvánvalóan egy halva született ötlet volt.)

44 M Tas
A 44 M Tas nehéz harckocsi esetében a személyzet védelmét elől 120 mm-es páncél biztosította. Tűzerejéről a német Párducokhoz használt 75 mm űrméretű 70 kaliber csőhosszú harckocsiágyú gondoskodott. 1944. 07. 27.-ei bombatámadás a Weiss Manfréd gyár szerelőcsarnokát, a tankkal együtt a földdel tette egyenlővé, így a prototípus sohasem készült el.
40/43 M Zrinyi rohamtarack
A 40/43 M Zrinyi rohamtarack (Zrinyi 105) homloklemeze 75 mm vastagságú volt. Fegyverzete: 40/43 M 105 mm űrméretű tarack. Gyártó: Weiss Manfréd, Ganz és a MÁVAG. Feladata tüzérségi, bunkerromboló és páncélvadász is lehetett.

A 44M Zrinyi rohamágyú (Zrinyi 75) 100 mm-es homlokpáncéllal, 43 M 75 mm űrméretű harckocsiágyúval készült.
A Tas rohamlöveg egy korszerű, nagy teljesítményű konstrukció volt. Fegyvere a német Tigris B (Királytigris) harckocsi 71 kaliberhosszú, 88 mm űrméretű lövege volt.
Epilógus: Vae victis!
A borítóképen: Turán tipusú harckocsi, 1943. Fortepan / Lissák Tivadar