Bevallom, hogy a címben szereplő két fogalmat külön-külön, – együttes használatukat meg még inkább, – de nem igazán tudom, hogy mit jelentenek. Az újonnan sűrűn használatos/ bevezetett gazdasági semlegességet már „ízlelgetem”, a konvent jelentésére meg a hajdani történelemóráimra próbálok visszaemlékezni, azokra amikor a véres francia forradalomról, a konventről tanultunk. Örömmel olvastam a felvilágosító Három gondolkodó az Európai Unióról, az Egyesült Államok választásának tükrében II. írásunkról az olvasói dicsérő sorokat. Fricz Tamás cikkének elemzésekor, akkor már mindkettőről szó esett, igaz csak közvetve, – az értelmezhetőbb, és bőrünkön érezhető szuverenitáson keresztül valamivel közelebb hozta az olvasót a gazdasági semlegesség megértéséhez, megértését, – de a konvent pontos jelentésén akkor átsiklottam…….
Nem így tettem most, amikor Fricz Tamás napokban megjelentetett újabb munkáját, – ebben a témakörben, – a „Konventet a kontinens jövőjéről!” c. olvasásába kezdtem.
Rákerestem az interneten az alábbira, mely szerint az;
Európai Konvent; az Európai Unió alkalomszerűen összehívott tanácskozása egyes alapvető fontosságú kérdések megvitatására és a döntések előkészítésére. Az első Európai Konvent 1999 decembere és 2000 októbere között dolgozott az EU Alapjogai Karta megalkotásán. A Konvent munkamódszereit sok kritika éri elsősorban átláthatatlansága és kevésbé demokratikus volta miatt.
A konvent a latin conventus szóból származik, jelentése összejövetel, gyülekezet.
Számomra ez még mindig nem volt elég, mármint kérdésként, hogy vajon hol helyezkedik az Európai Konvent az Európai Unió egészében, az az szervezeti/döntési rendszerében?
Czuriga Eszter, Dr. Horváth Zoltán, Dr. Szájer József: Az Európai Konvent Jogi Személyiség munkacsoportjának jelentése (EJ, 2002/6., 10-13. o.) alatti sorokból nagyon sok minden kiderült.
No meg az is, hogy a konvent (mint fogalom) – az
1992. február 7-én történt a szervezet számára fontos változás, amikor a tagállamok aláírták a Maastrichti Szerződést (hivatalos nevén Szerződés az Európai Unióról). A szerződéssel tulajdonképpen megalapul az Európai Unió, leírja az [euró]? bevezetésének körülményeit ([Európai Gazdasági és Monetáris Unió]?) és létrejön az Európai Unió három pilléres szerkezete is.
– szöveg környezetében, az „EU fő egységei” alatt, de még ez utóbbiban, a pillérek alatt sem található meg, „az Európai Unió alkalomszerűen összehívott tanácskozás(a)”.
A még 2002 – ben született jelentésben többek között viszont az olvasható,- bár a teljes anyagot is több, mint érdekes és érdemes elolvasni, már csak a nagy visszatérő Dr. Szájer József közreműködése miatt is, – hogy az
Egy egységes jogi személyiség kialakításával azonban az Unió a nemzetközi jog alanyává válna, amely ebben az értelemben helyettesítené a Közösséget.
A munkacsoport figyelembe vette az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság jogi szolgálatainak álláspontjait, amelyek hatékonysági, jogbiztonsági és átláthatósági szempontból is indokoltnak találták az Unió jogi személyiséggel történő felruházását. Véleményük szerint a jogi személyiség erősebb karaktert biztosítana az Uniónak a harmadik országokkal és az európai polgárokkal szembeni kapcsolataiban is. Az új alkotmányos szerződésnek tehát tartalmaznia kellene egy cikket a szöveg elején, amely meghatározná, hogy az Unió jogi személyiséggel rendelkezik. Az Unió jogi személyisége felváltaná a jelenlegi szervezetek jogi személyiségét, valamint átvállalná azok kötelezettségeit.
No, és most nézzük Fricz Tamás „Konventet a kontinens jövőjéről!” c. munkáját.
Azzal kezdi rögtön a legelején, hogy
egy erőteljes politikai szuverenitás, ha úgy tetszik, politikai semlegesség nélkül a gazdasági semlegesség nehezen kivitelezhető feladat. Márpedig politikai szempontból ténylegesen, itt és most nem vagyunk semlegesek. Bár azok lennénk!……..lehetünk gazdaságilag semlegesek? Jó kérdés, nem?
Majd később így folytatódik tovább az írás;
megmondja, sőt utasításba adja, hogy a tagállamok milyen lépéseket tehetnek meg a gazdaság egyes területein,……….. ha elérik a céljukat, (az EU bürokratái –szerk.) és nem akadályozzuk meg valahogyan – azt jelenti, hogy politikai semlegességről nem beszélhetünk………. meggátolják, de legalábbis erősen gátolják, hogy valóban élvezzük a gazdasági semlegességből származó potenciális előnyeinket
Nem tudja megállnia, hogy le ne írja sötét gondolatait a következményékről. Azt írja;
…egyszerűen tönkreteszi az iparunkat, mezőgazdaságunkat és más ágazatainkat, s hiába akarunk gazdaságilag semlegesek lenni, mégis belekényszerítenek bennünket a ronda haláltáncba.
Befejezésként pedig mind ehhez hozzáteszi, – amit én most nem kívánok kommentálni;
És ez még mindig nem a huxit gondolata a részemről – amiről régebben beszéltem, de elvetettem –, hanem az unió teljes és radikális reformja, a közösség teljes átalakítása, visszavágása egy sokkal szűkebb együttműködésre, valamint a brüsszeli elit lecserélése, kezdve Ursula von der Leyennel. Kimondom: a Patriótáknak egy konventet kellene kezdeményezniük 2025-ben az unió teljes és átfogó újjáépítése szándékával. És ezt komolyan javaslom!
Szóval hol vagy, Elon Musk, aki kiiktatod a mélyállamot az unióból – is?
Friss hírként azért megjegyzem, hogy azóta már Orbán Viktor Floridában személyesen találkozott Trumppal és Elon Muskkal is. Vajon beszélgettek – e az Unióról, és annak mélyállamáról?
Bizonyosan.
És ugyancsak friss hírként; megtörtént az első csoda,… az első győztes csata….. Az EU elállt a tervezett mezőgazdaság területalapú támogatások új rendszerének bevezetésétől.