A belső hang csábítóan meggyőző módon jeleníti meg a rosszat, hogy megadjuk neki magunkat.
Jung, A személyiség fejlődése, ford. TURÓCZI Attila, Bp., Scolar, 2008, 170.
„Abban rejlik a szabadság titka, hogy az ember őszinte magához” – kultúra.hu – címmel olvasható Béres Ilonával való, az ember személyiségével kapcsolatos beszélgetés, melyben a színésznő kitér mások kultúrájára, ízlésére, meggyőződéseire, viselkedésére. Fontosnak véli, hogy az ember tisztába tegye az életét, felismerje hibáit és rossz döntéseit – állítja, ha az ember őszinte önmagához, felszabadul, így az élete jobbá, eredményesebbé válik. A személyiség olyannyira összetett fogalom, ami nemcsak az ember lelki, fizikai és szellemi tulajdonságainak csakis a rá jellemző kombinációját alkotja, hanem dinamikus jellemzővel is bír, hiszen a külső-, és belső hatásokra reagálva egyaránt formálódik és fejlődik.
A modern lélektan analitikus irányzatának képviselője és a XX. század egyik kiváló lélekgyógyásza és gondolkodója Carl Gustav Jung, aki az 1918-as évek végén kezdte igazán megérteni, hogy a lelki kibontakozás célja a mély-én, továbbá, hogy a lineáris fejlődés legfeljebb csak a kezdetekben lehetséges. Ezt követően tért vissza belső nyugalma. Jung, aki a mítoszokban a korai emberiség legérettebb gondolatait tartalmazó alkotásokat látja úgy vélte, hogy az ember az alábbiakban fogalmazza meg léte értelmét: „Egyházi tanítás szól az ördögről: gonosz princípium, melyet szívesen képzelnek el baklábúnak, szarvval és farokkal. Képe félig állat, félig ember, földadta istenféle, mintha egy dionüsszoszi misztériumegyletből szökött volna meg, holmi bűnös-vidám pogányság még meglévő hitvallója.” [1]Jung, Gondolatok a jóról és a rosszról, ford. BODROG Miklós, Bp., Kossuth, 1996, 15. Találó ez a kép – írja, pontosan jellemzi a tudattalannak azt a groteszk-hátborzongató látásmódját, mellyel az emberek nem tudnak elboldogulni. A hátborzongató fogalom Jungnál is megjelenik, mint a tudattalan egyik nézőpontja, ahogyan a görög Odeipustól eredően Freudnál is képbe kerül, és mint ahogy Heideggernél is a szorongás kapcsán.
Jung szándéka az volt, hogy a lehető legjobban megérthessék az emberek az életet úgy, ahogyan az emberi lélekben megmutatkozik. Ezzel annak a nézetnek adott hangot, hogy az emberi lény legfőbb célja és legfőbb óhaja annak a teljességnek a kibontakoztatása, amit személyiségnek neveznek. A személyiséget, mint az ember teljességének kifejeződését Jung a felnőtt ember ideáljaként írta le, amelynek tudatos megvalósítása az élet delén túl az emberi fejlődés végcélja. A pszichikai valóság egészének körbejárását kísérelte meg, az egészség-betegség kapcsolatáról, valamint az egészségmegőrzésről írt munkái erről ismeretesek.
Személyiségmodellje a freudi pszichoanalízisre épül, de azt még továbbfejlesztve újabb fogalmakkal gazdagította a lélektant. Az Én-t komplexusként értelmezi, azaz az ellentétekből eredő, feloldhatatlan feszültséget érti, ahol az Én a világ és a személyiség határán elhelyezkedő ütközőpont található változó feszültséggel. A tudattalant két részre bontja: személyes és kollektív területre. A személyes tudattalant az elfojtott érzések és gondolatok alkotják, melynek mélyén fontos személyiségaspektusok rejlenek, mint pl. anima, animus, mély Én, persona, árnyék. A jungi lélektan a kollektív tudattalan tartalmának nevezi az archetípusokat, amelyekben megtalálható az emberi lélek dichotómiája és az arra épülő kétarcúsága (ellentétpárokra hasítottsága).
A jungi filozófia [2]Jung spirituális, valamint filozófiai érdeklődéssel is rendelkezett. Az előbbi kapcsán, mint ismeretes, doktori disszertációját az okkult jelenségek pszichológiájából szerezte, … Bővebben egyik alapelve, hogy az emberi személyiség fejlődő, mozgásban lévő saját magát szabályzó rendszer, amely a tudattalan állapot és a tudatosság viszonylagos egyensúlyára törekszik. Ha bármelyik terület egyoldalúvá kezd válni, a psziché azonnal korrigálni igyekszik felhasználva pl. a destruktív megoldásokat is (neurózis, szomatikus betegségek). A jungi terápia célja tehát azt a fejlődést foglalja magába, ami lényegében a szimbólumok segítségével valósul meg. Ez az archetípus tetten érhető az emberi pszichében, a gyermek tudatalattijában, illetve fantáziájában is. A személyes tudattalan az egyéni életút eseményeit őrzi, a kollektív pedig az a terület a személyiségén belül, amely közös az emberiséggel. (Pl. a művészi alkotások megérintik az embereket, mert gyökerük, alaptörténetük az emberiség múltjából ered. Ilyenek a mesék, mítoszok, irodalmi művek stb. Az ősi történetek hatással vannak az emberekre, mély, belső, archaikus húrokat szólaltatnak meg a lelkükben.) A kollektív tudattalan tartalmai megjelenhetnek negatív érzések, félelmek, szorongások által keltett ősképekben (szörnyek, boszorkányok a mesékben), de megjelenhetnek pozitív vágyként is (tündérek, csodaerővel bíró állatok). Jung szerint a kollektív tudattalan kiapadhatatlan kincsesbánya, ahonnan az emberiség belső képeit és ösztönzéseit meríti, s amelyet aztán a legkülönbözőképpen tolmácsol, lehet akár veszedelmes és káros is [3]C. G. Jung, A kollektív tudattalan archetípusai = Bevezetés a tudattalan pszichológiájába, ford. Nagy Péter, Bp., Európa, 19902, 59-61. A fordítás alapjául szolgáló eredeti mű: C. G. … Bővebben, hiszen egy beteg ember fantáziája túltengő és nagyon fejlett.
A kollektív tudattalan tartalmai tehát az archetípusokban [4]Az archetípus görög eredetű szó, ami kezdetet, eredetet, lenyomatot jelent. Mint ősi lenyomatok, pszichikai és viselkedési formák egyedileg és kollektíven jellemzők az emberekre. Belső … Bővebben őrzött anima (férfiban lévő női minőség) és animus (nőben lévő férfi minőség) [5]„Az animának és az animusnak az az ábrázolása, amire itt módom nyílik, szükségképpen hézagos. Még inkább kiélezném ezt a hiányosságot, ha úgy írnám le őket, hogy az anima nem … Bővebben, de megjelenhet a persona vagy az árnyékszemélyiség alakjában is. A persona szerepszemélyiséget jelent, minden ember egója kialakít egy olyan személyiségrészt, amivel érintkezik a többiekkel. Az árnyék egy autonóm részszemélyiség, a személyiség alsóbbrendű része, a personával ellentétes, a tartalmak gyűjtőhelye. Az árnyék megjelenhet álomban [6]Jung egész életét végigkísérték az okkult jelenségek. Emlékek, álmok, gondolatok című önéletrajzában számos esetet örökít meg, amikor olyasféle élményekben volt része, mint a … Bővebben, például: a társadalmilag magasra emelkedett emberek álmaiban ellentétes tartalmak: koldus, szegény. Az álomban való megjelenéskor az árnyék azonos nemű az álmodóval. A persona és az árnyék védőpajzsfunkciót töltenek be az én köré szerveződve, kiszűrik a külvilágból és az ember belső világából érkező impulzusokat. Az Én, az ego veleszületett tendenciával rendelkezik, azaz védőfalat emel a külső és belső inváziók ellen. A külvilágból érkező impulzusok szűrője a persona, a belsőből érkezőket az árnyék észleli. Az árnyék lehet projekció (saját elfogadhatatlan Én-részeinket kivetítjük másokra) is.
A szimbólum a tudatos és tudattalan közötti híd szerepét tölti be, a szimbólumok hatása az évszázadok során nem csökkent, hanem új és új érzelmekkel töltődött fel. A Selbst [7]A Selbst a legbelsőbb önmagunk, rendeltetésszerű lényünk felsőbbrendű magja, központi archetípus, azaz hatalmas erejű őskép. Ld. Jung, Gondolatok a jóról és rosszról, i. m., 21. a személyiség központi archetípusa, mély Én-nek vagy a személyiségközpontnak fordítják. Ez a személyiség központjának és totalitásának kifejezője. Jung számára a személyiség legfontosabb feladata az egyénivé válás, ami a szorongás legyőzésének legjobb eszköze. Hiszen így az ember azzá tud válni, aki különbözik az átlagtól, s a folyamat végén az individuum a teljes Én, aki nem hagyja, hogy a komplexusok eltérítsék önmagától.Ezt nevezi a Selbst archetípusának. [8]C. G. Jung, Alapfogalmaink lexikona, ford. Bodrog Miklós, Bp., Kossuth, 19973, 136. A tudattalan erőit le kell győznie magában az embernek és a felszabadult energiák hozzásegítik a szorongások leküzdéséhez.
Lélektana azt vizsgálja, hogy az ember megtalálja tévelygéséből az életbe visszavezető utat. Úgy véli, a szorongás a személyiség fejlődésének zavara, ezért szükséges a személyiség és a „belső hang” problematikáját tárgyalni. A napvilágra kerülő tartalmak megfelelnek a belső hangnak és sorszerű rendeltetésre utalnak, amelyet ha a tudat magába fogad, a személyiség fejlődését indíthatja el. „Bensőnk hangja a teljesebb élet hangja, egy tágabb, átfogóbb tudat hangja. Ezért esik egybe mitológiai értelemben a hős születése vagy a szimbolikus újjászületés a napkeltével, mivel a személyiség kialakulása ugyanazt jelenti, mint a tudat gyarapodása. Ugyanezen ok miatt jelölik nap-attribútomok a legtöbb hőst, s nagy személyiségük megszületésének pillanatát megvilágosodásnak nevezik.” [9]Jung, A személyiség fejlődése, i. m., 171. A belső hang többnyire valami nem jóról, sőt inkább rosszról tudósít. Jung azt állítja, a belső hang jellege Luciferi, s az embert végső erkölcsi döntések elé állítja.
PhD-mat a Pécsi Tudományegyetemen szereztem, kutatási területem a filozófiai hermeneutika. MTA köztestületi tag vagyok.
Hivatkozások
↑1 | Jung, Gondolatok a jóról és a rosszról, ford. BODROG Miklós, Bp., Kossuth, 1996, 15. |
---|---|
↑2 | Jung spirituális, valamint filozófiai érdeklődéssel is rendelkezett. Az előbbi kapcsán, mint ismeretes, doktori disszertációját az okkult jelenségek pszichológiájából szerezte, valamint a ’20-as évek elejétől ősi vallások és kultúrák nyomait kutatta Afrikában, Indiában, Ceylon szigetén, stb. Érdeklődése sokrétűnek bizonyult, pl. Kant főművét A tiszta ész kritikáját is olvasta, sőt jelentősnek vélem megemlíteni ehhez a tárgykörhöz kapcsolódóan A személyiség fejlődése című kötetét, melyben a személyiség (az ember teljességének kifejeződése) fő céljának az emberi fejlődést látta. |
↑3 | C. G. Jung, A kollektív tudattalan archetípusai = Bevezetés a tudattalan pszichológiájába, ford. Nagy Péter, Bp., Európa, 19902, 59-61. A fordítás alapjául szolgáló eredeti mű: C. G. Jung, Über die Psychologie des Unbewussten, Olten, Walter, 19894. (Gesammelte Werke, 7). |
↑4 | Az archetípus görög eredetű szó, ami kezdetet, eredetet, lenyomatot jelent. Mint ősi lenyomatok, pszichikai és viselkedési formák egyedileg és kollektíven jellemzők az emberekre. Belső hajtóerői az ösztönök, amit Jung transzcendensnek nevez. Az archetípus tehát az ösztön egyik megjelenési formája. |
↑5 | „Az animának és az animusnak az az ábrázolása, amire itt módom nyílik, szükségképpen hézagos. Még inkább kiélezném ezt a hiányosságot, ha úgy írnám le őket, hogy az anima nem egyéb, mint a nő ősképe, és lényegében irracionális érzésekből áll, az animus pedig nem egyéb, mint a férfié, és véleményekből áll. Mind a két típus rendkívül problematikus, mert archaikus mintái azoknak a pszichikai jelenségeknek, amelyeket ősidőktől fogva léleknek neveztek, és ők hozzák létre azt az emberi szükségletet is, hogy egyáltalán lelkekről vagy démonokról beszéljünk.” C. G. Jung, Szellem és élet, ford. S. Nyírő József, Bp., Kossuth, 1999, 24-25. |
↑6 | Jung egész életét végigkísérték az okkult jelenségek. Emlékek, álmok, gondolatok című önéletrajzában számos esetet örökít meg, amikor olyasféle élményekben volt része, mint a clairvoyance (tisztánlátás) és a megérzések, a szellemüzenetek és az automatikus írás. Hitt abban, hogy pszichikus képességeit részben anyjától és nagyanyjától örökölte, akik szellemekről írtak naplóikban. |
↑7 | A Selbst a legbelsőbb önmagunk, rendeltetésszerű lényünk felsőbbrendű magja, központi archetípus, azaz hatalmas erejű őskép. Ld. Jung, Gondolatok a jóról és rosszról, i. m., 21. |
↑8 | C. G. Jung, Alapfogalmaink lexikona, ford. Bodrog Miklós, Bp., Kossuth, 19973, 136. |
↑9 | Jung, A személyiség fejlődése, i. m., 171. |