Ha nem akarunk aggódni gyermekeinkért

Ha nem akarunk aggódni gyermekeinkért


Mi lesz velük – nélkülünk?

A segélykiáltásnak is beillő kérdést Kiss Károly közgazdász, társadalomkutató tette fel, publikálta, mintegy ijedtségként így év elején a boldog új év kívánság helyett. Ilyenkor szokták azt mondani „nem megijedni, nem félni kell, hanem nevelni kell”. A szerző maradéktalanul eleget tesz ennek, amikor először számba veszi a problémát, mondhatnám, hogy diagnosztizál arról, hogy milyenek is a gyerekeink. Talán még sok mindenben igaza is van a feltérképezésnél, bár az általánosítás sohasem jó, vagy célravezető. Egy kis történeti visszatekintéssel kezd, amikor 1935-ből, két korabeli újságírótól idéz. „Egy egész generáció ­rothad el a szemünk láttára: apátia, kiábrándultság és bűnözés jellemzi őket”. Majd „generálisan” hozzáteszi mindehhez, -miután általánosságban a jelen fiataljainak „mindenkori jellemzőit” sorra vette, -hogy „az életből már kifelé tartó idős generációk minden korban aggódtak az utánuk következők miatt; vajon képesek lesznek-e átvenni a helyüket, betölteni a szerepüket. Így van ez most is,…….”, de ma már „aggodalmuk valóban megalapozott és indokoltabb, mint korábban”, – mindehhez hozzáfűzve.

Majd hosszan kifejtve, ok-okozattal bizonyítja bő szakirodalmon keresztül, korunk fiataljainak jellemző „paramétereit”, – itt, és most csak felsorolva; hogy infantilisek, önállótlanok; lelki egészségük hiányzik, mentális betegségekben szenvednek, illetve tanulási rendellenességgel küzdenek, merthogy „manapság már nem illik lustának vagy butának nevezni egy gyereket”/ – és az identitászavar /a való és valótlan/virtuális világok keveredése/ problémaköreit. Ez utóbbit tartja egyébként – kiemelve – a legsúlyosabb problémának, mivel gyerekeink „nem lesznek képesek megkülönböztetni a valódit a virtuális világ jelenségeitől és a fake newstól”, mert tájékozatlanok, általános műveltségük hiányos, s ebből egyenesen az következik, hogy igen könnyen befolyásolhatók.

Különben a szerző még mielőtt végső aggódásait, több kérdés formájában is megfogalmazza, -azaz hogy „Hogyan fognak az egyre komplexebb, átláthatatlanabb világban a mai fiatalok boldogulni? Hogyan lesznek képesek azt irányítani és kézben tartani? Hogyan lesznek képesek megkülönböztetni a valóságost a virtuálistól?” -az általa javasolt és megmentő „oktatási reform tantervvel” kínálja meg az olvasót. Ezt annyira komolyan veszi, hogy felütésként, s exkatedra kijelenti: „A felsőoktatás specialistákat képez, akik egyre többet tudnak egy egyre szűkülő témakörről, és – ahogy mondani szokás – a végén mindent tudnak a semmiről.”

Nem mondok mélyebb szintű véleményt a szerintem eleve átgondolatlan, kötelező jelleggel oktatandó, javasolt tantárgy csoportjairól, amelyektől úgy tűnik, – azaz az ilyetén történő bevezetésüktől, – a fiatalok fent vázolt javulását, a megoldást várja. Mellékesen megjegyzem, hogy nem kell, és nem is végez, végezhet mindenki felső iskolát. Az oktatási intézmény legfőbb feladata valóban az ismeret átadása, s ez fokozottan igaz, ahogy haladunk előre az általános iskolától kezdve az egyetemig, igenis az „egyre szűkölő” témakörökben helyesen, de az nem igaz, hogy a végzett nem tud „semmiről”, különösképpen nem a szakmájáról. Amit kifogásol a fiataloknál az semmilyen oktatással nem pótolható, nem megoldható, mert az ugyanis a családban történő nevelési hiányosságok miatt van, s amelyet csak hellyel-közzel tud ellensúlyozni az általános iskola. A szakirodalom szerint egy gyermek 12-14 éves koráig nevelhető hatékonyan. Anakronizmus lenne, ha 20-30 éves fiatalok nevelésébe kezdene az egyetem…. Az egyetem szakmát ad, és nincs köze az infantilizmushoz, önállótlansághoz, a lelki egészség hiányához, a mentális betegségekhez, illetve a tanulási rendellenességhez, és az identitászavarhoz – legalábbis többségében közvetve, – mert akkor el sem jutott volna az egyén az egyetem megkezdéséig.j

Oktatás és nevelés, két különböző dolog, miközben természetesen elismerve, hogy mindig párban járnak, de egymáshoz képest az arányaikban mindig változóaknak kell lenniük. Egészséges, ha a nevelést a gyerek születésétől azonnal elkezdjük (az ismeretek „csepegtetése” mellett), mindig az érettségének megfelelő időben. Nem tagadva azt sem, hogy ha később is ismereteket adunk át, azt is csak az alázatosan nevelő célzat közvetítésének érzésén keresztül élje meg/át a gyerekünk. Nem szabad elengednünk a gyermekünk kezét, még felnőtt korában sem, de ez már nem lehet „késői nevelés”, hanem esetleg csak a tapasztalati ismereteink átadása lehetséges, szükséges már ilyenkor, és akkor is csak a segítségnyújtásra korlátozódhat a kapcsolatunk. És, ha mindez nem sikerült Neked, akkor Te vagy mindenért a hibás.

Látható, hogy a nevelésért elsősorban a család a felelős, és nem az iskola, nem az oktatási intézménytől kell elvárnunk bármit ebben a problémában, és főleg a mi, a szülő felelősségét nem szabad áttolni rájuk, vagy várni a megoldást tőlük. Ez nem helyes, de lehetetlen is.

Ha feltesszük a kérdést, hogy „mi lesz velük-nélkülünk?,” akkor azt magunknak tegyük fel, s azt is nagyon korán, még időben. A felelősség alól a szülő nem bújhat ki, mert bizony ez nem más, mint a nagy betűvel írott szülői felelősség. Másképpen fogalmazva a jövő, a jövőnk.

Vedd magad mellé gyermekedet és neveld! És ha te tudod – az iskola mellett, és után, – tanítsd meg azokat az ismereteket, amit az iskola elmulasztott. Vidd el kulturális és művészeti programokra, szervezd meg, és fordíts rá kellő időt, hogy meg tudjátok beszélni az élményt, amiben közösen részetek volt. Olvassatok együtt, nézzetek filmet, járjatok múzeumokba, hallgassatok koncerteket, sőt „használjátok” közösen a médiát is, és magyarázz, és magyarázz…. Tanítsd a jóra és szépre, „tájékoztasd” erről ameddig a gyerekeink minderre hajlandóak, s eljönnek veletek……..De ez már egy másik történet, az élménypedagógia, a művészetpedagógia, a múzeumpedagógia, stb. felségterületei, amelyek nagyon jól ötvözik az ismeretek oktatását és a nevelési, pedagógiai módszereket egyszerre.

A pedagógia nem az iskola priviléguma, hanem a családé. És ez még akkor is igaz, ha az erkölcstant önállóan is tanítják a középiskolában, avagy a pedagógia tudományát az egyetemen. És ez még akkor is igaz, ha „a középiskolában tanultak nem elegendők az általános műveltséghez” – ahogy a szerző írja, mert sem ott, sem az egyetemen az nem szerezhető meg, s egyáltalán nem az általános műveltség megléte, s a függvénye annak, hogy „mi lesz velük- nélkülünk?” Nem is lehet az, mert az általános műveltséget „áthallással” sem lehet megtanítani tantárgyakon keresztül.

Természetesen sok részigazság van az írásban, de a szerző pontos címzettje elsősorban, s legfőképpen maga a gyerek családja. Így azután nem aggódni kell, hanem időben nevelni kell……

+ bejegyzések

Írja be a keresőszót fentre és nyomja meg az entert a kereséshez. Az ESC megnyomásával tudja a keresést megszakítani.

Vissza a lap tetejére

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket (cookie-kat) használ. A sütik kikapcsolása a böngésző beállításaiban lehetséges.

View more
Cookies settings
Elfogadom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kik vagyunk

A weboldalunk címe: http://www.hidegkutihirek.hu.

Melyek azok a személyes adatok, amiket gyűjtünk és milyen céllal gyűjtjük ezeket

Hozzászólások
Hozzászólás beküldésekor a hozzászólási űrlapban megadottakon kívül begyűjtésre kerül a hozzászóló IP címe és a böngészőazonosító karakterlánc a kéretlen tartalmak kiszűrése céljából. Egy személytelenített, az e-mail címből előállított karakterlánc (hashnek szokás nevezni) kerül továbbításra a Gravatar szolgáltatás felé, ha ez az oldalon használatban van. A Gravatar szolgáltatás feltételei az alábbi címen tekinthetőek meg: https://automattic.com/privacy/. A hozzászólás elfogadása után, a hozzászólásunk tartalma és a profil képünk is megjelenik nyilvánosan.
Média
Amennyiben regisztrált felhasználó által kerül kép feltöltésre a honlapra, kerülni kell az az olyan EXIF-eket, amelyekben GPS pozíció adatok is szerepelnek. A honlap látogatói ezeket letölthetik és kinyerhetik a helyadatokat a honlapon található képekből.

Kapcsolatfelvételi űrlapok

Sütik
Ha hozzászólást adsz a honlapodon, bejelentkezve maradhatsz a megadott neved, e-mail-ed és webcímed eltárolásával egy sütiben. A tárolás a te kényelmi célokat szolgálja azért, hogy a következő hozzászóláskor ezeket az adatmezőket ne kelljen kitöltened. Ezeknek a sütiknek a lejárati ideje 1 év. Ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be is vagyunk jelentkezve erre a honlapra, akkor átmeneti sütiket állítunk be, annak érdekében, hogy megállapítsuk, hogy a böngésző elfogadja-e a sütiket. Ezek a sütik nem tartalmaznak személyes információt, és törlődnek, ahogy bezárjuk a böngészőt. A honlapra történő bejelentkezéskor több sütit hozunk létre, amely elmenti a bejelentkezési információt és a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit. A bejelentkezési sütik két napig érvényesek, a szerkesztőfelület megjelenítési opcióit tároló süti egy évig. Amennyiben az “Emlékezz rám” opciót bejelöljük, a bejelentkezés két hétig folytatódik. Kijelentkezéskor a bejelentkezési sütik eltávolításra kerülnek. Amennyiben bejegyzést vagy oldalt szerkesztünk, egy újabb sütit tárol el a böngészőnk. Ez a süti nem tartalmaz személyes adatot, egyszerűen csak a bejegyzés azonosító számát tárolja, amelyet szerkesztettünk. Egy nap múlva jár le az érvényessége.
Más honlapokról származó beágyazott tartalmak
A honlapon elérhető bejegyzések külső forrásból származó beágyazott tartalmakat (pl. videók, képek, cikkek stb.) használhatnak. A külső forrásból származó beágyazott tartalmak pontosan úgy viselkednek, mintha meglátogattunk volna egy másik honlapot. Ezek a webhelyek lehetséges, hogy adatot gyűjtenek a látogatókról, sütiket vagy harmadik féltől származó követőkódot használnak, figyelik a beágyazott tartalommal kapcsolatos felhasználói viselkedést, ha rendelkezünk felhasználói fiókkal és be vagyunk jelentkezve az oldalra.

Analitika

Kivel osztjuk meg a felhasználói adatokat
Mennyi ideig őrizzük a személyes adatot
Ha hozzászólunk, a hozzászólás és annak metaadatai nem meghatározható ideig a rendszerben maradnak. Ennek célja, hogy az összes ezt követő bármely hozzászólás általunk megismertté és jóváhagyottá váljon, azaz ne kerüljön fel a moderálandó hozzászólások listájára. A honlapon regisztrált felhasználók (ha vannak ilyenek) személyes adatai a saját felhasználói profiljukban is tárolásra kerülnek. Minden felhasználó megtekintheti, szerkesztheti vagy törölheti a személyes adatait bármikor (kivéve, hogy nem változtathatja meg a saját felhasználói nevét). A honlap rendszergazdái ezen információkat szintén megtekinthetik és szerkeszthetik.

Milyen jogokkal rendelkezik a felhasználó a saját adatai kapcsán

A weboldalon regisztrált fiók vagy hozzászólás írása esetén kérhető a személyes adatok export fájlban történő megküldése, amely bármilyen adatot tartalmaz, amit korábban a felhasználó rendelkezésünkre bocsátott. Kérhető továbbá, hogy bármilyen korábban megadott személyes adatot töröljük. Ez nem vonatkozik azokra az adatokra, amelyeket adminisztrációs, jogi vagy biztonsági okokból kötelező megőriznünk.

Hová továbbítjuk az adatokat

A látogatók által beküldött hozzászólásokat automatikus spamszűrő szolgáltatás ellenőrizheti.

Kapcsolati adatok

Hidegkúti Hírek
Kiadja: Új Hírek Média Korlátolt Felelősségű Társaság
1137 Budapest Katona József utca 6. 2/24
Kiadásért felel: Dr. Gór Csaba Gyula
Lap menedzser: Dr. Erdősi Károly, Küller András
Főszerkesztő: Dr. Erdősi-Boda Katinka
E-mail: info@hidegkutihirek.hu
Save settings
Cookies settings